Svar: Vågner en gang i timen
3. december 2010
Alder:
12 mdr.
Kære Mette
Syge børn skal have lov til at sove det de viser behov for og når de viser behov. Det er vigtigt at kroppen får ro, så de kan komme til kræfter igen og har de feber og smerter, så vil de naturligt sove mere end normalt. Ligesom de ofte også vil sove dårligere end normalt ...
Sygdom kan naturligvis være en årsag til at S. lige nu sover rigtig dårligt. Der kan dog være flere grund til at S. vågner så hyppigt om natten. Det kan godt, som du spørger om, handle om alder og udvikling. Hvis han er begyndt at gå lidt rundt, så begynder han jo nu at opleve verden større og mere og mere på egen hånd og det betyder at han lige nu får flere stimuli, indtryk og oplevelser og alt dette skal bearbejdes i søvne, bearbejdes i drømme.
Samtidig vil man ofte, netop i den periode hvor børn begynder at gå ofte opleve en mere pylrende og tryghedsøgende periode - ligesom man ofte oplever i 8-10 måneders alderen, når de begynder at kravle. Det vil naturligt gøre at barnet søger forældrene mere om aftenen og om natten, vægrer sig måske ved at skulle overgive sig til søvnen, har brug for at man sidder der, holder i hånd osv. og vågner måske også om natten med gråd, har igen brug for tæt fysisk kontakt for at kunne sove videre.
Og så skal du faktisk også være opmærksom på hvor meget du giver ham sutten. Sutten er fin og beroligende, når han puttes og skal overgive sig til søvnen. Men det er sådan at når vi sover, så afslappes vores kæber og her vil sutten ryge ud. Hver gang jeres dreng skifter søvnfase, så vil han vågne lidt op, ændre på sin stilling, småklynke osv. og her er det vigtigt at du ikke automatisk kommer sutten i munden på ham igen.
Hvis du konsekvent kommer sutten i munden på ham, hver gang han vågner op om natten, så kan I få problemer med det jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn, hvor din dreng lærer at han kun kan sove hvis han har sutten i munden. Hver gang han falder i dybere søvn og kæben slappes af og sutten ryger ud og han så begynder at sove lidt lettere igen så registrerer han at sutten er væk og vågner op, forventer at du putter den i munden igen - han har lært at han ikke kan sove uden.
Med den alder han har nu, vil det være oplagt at han lærer at finde sin sut selv. Dette skal du lære ham om dagen først. Det gør du ved konsekvent at give ham sutte i hånden, når han skal have den og så lade ham selv putte den i munden. Når han kan det om dagen, kan han også om natten.
Her vil det så være en rigtig god idé at du kobler sutten på en sutteklud (træk f.eks. en stofble igennem suttens ring) eller lægger flere sutter i sengen. Om natten skal han så hjælpes med at søge efter sutten og selv komme den i munden.
Han skal altså enten lære at sove videre helt uden at få sut i munden eller alternativt gøres selvhjulpen omkring sutten. Hvis han er afhængig af sin sut, så er det en god idé at det ikke er jer, der skal op en gang i timen og putte den i munden på ham ...
Håber du kan bruge lidt af dette videre, fortsat held og lykke med ham :)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske