Svar: Problemer med skemad - 6 mdr.
26. juni 2003
Alder:
6 mdr.
Kære Lone
Du kan begynde med grøntsagsmos og du kan begynde med grød. Der er ingen regler for hvilken rækkefølge det skal være.
Undgå alt for mange forskellige smagsvarianter. Begynd med en type grød/mos og hold dig til den samme i en periode. Når han begynder at kunne lide dette kan du tilføre lidt nyt, evt. i form af frugt tilsat den samme grød eller en ny grøntsag tilsat mosen. Tilbyd ham små mængder af gangen.
I begyndelsen er det svært for ham at styre mundbevægelserne. Det kræver øvelse at holde maden inde i munden, få det ført over bag i munden og synke. Derfor vil der ofte komme noget ud igen. Det betyder ikke at han ikke kan lide det eller ikke vil have mere. Du kan derfor forsøge igen. Hvis han derimod vender hoveder væk eller kniber munden sammen, skal du endelig ikke presse ham.
Mange børn kan godt lide at gnave på brød og lignenede, som er lidt hårdt. Ofte fordi de derved kan massere på gummerne, som er ømme, når der er tænder på vej. Du skal udnytte, at han er glad for at tygge på mad og også udnytte madvarerne. Lav derfor frugtmos af det frugt han godt kan lide at tygge i og giv ham f.eks. en gulerod (kold), som han kan sidde med. Når han kender smagen, vil du måske bedre kunne få ham til at spise.
De fleste børn er bedst til at spise tynd grød i starten, fordi de kan slubre det i sig, som mælk (Vælling). Men andre børn har det fint med at konsistensen er tykkere og kan bedre finde ud af at styre det i munden. I må prøve jer frem og finde ud af, hvilken konsistens der er den bedste for jer.
Jeg kan se at du bor langt fra de danske breddegrader. Du er velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske