Svar: Lure om dagen - 6 mdr.
27. november 2010
Alder:
6 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev, dejligt at høre at du har læst min bog og velkommen til :)
Din plan for dagen ser umiddelbart rigtig fint ud og jeg synes det er helt okay at du vækker din datter om dagen. Som du beskriver det, kunne hun jo tidligere sove 6-8 timer samlet i løbet af dagtiden og det er uhensigtsmæssigt at hun sover så meget der, da der også skal være vågne timer nok til at udvikle sig i. Hun skal trille, krybe, bruge sig selv motorisk, pludre osv. og være meget aktiv nu, derfor skal dagen ikke soves væk :)
Netop i 6 måneders alderen vil børn naturligt kunne få mere varieret kost og det vil være rigtig godt at du nu begynder med de lidt grovere grødtyper som havregrød, øllebrød og flerkornsgrød, ligesom din datter nu skal have mange flere slags grøntsager og også kød og fisk i sin grøntsagsmos.
Hendes mad skal tage mere og mere udgangspunkt i den mad I andre spiser og hun kan få grønsagsmos af: blomkål, gulerod, broccoli, squash, ærter, majs, porrer, kål af forskellig slags, selleri, pastinak, persillerod osv.
Rodfrugter smager af noget og mange børn kan rigtig godt lide dette så det kan være en god idé at lave f.eks. en rodfrugtmos hvor du blender f.eks. gulerod, knoldselleri, persillerod og pastinak - kog det mørt, hæld lidt af kogevandet fra og blend det med lidt fedtstof og evt. lidt mælk.
Det du skal være opmærksom på angående grøntsager er specielt selleri, spinat, fennikel og rødbede. Hun må meget gerne få disse grøntsager, de er rigtig gode til at give smag men det er vigtigt at de ikke udgør mere end 1/10 af portionen da disse grøntsager har et højt indhold at nitrat. Hvis I en dag skal have laks og spinat eller du laver en kartoffel/selleri suppe eller lignende, hvor en af de nævnte grøntsager udgør en større del, så må hun gerne få det, men der bør så gå 14 dage imellem at hun så atter tilbydes nitratrige grøntsager.
Kød eller fisk skal være kogt eller lavet i ovnen til at begynde med. Hakket kød er lettest at bruge i starten fordi det let moses ud, endten med en gaffel eller igennem en persillehakker eller blender. Hakket kød kan være kylling eller kalkun som er mildt og godt at begynde med, men også svinekød, oksekød, lammekød osv. alt kan bruges - det handler om at variere og lade barnets mad tage udgangspunkt i familiens mad.
Indmad som lever og hjerter kan koges og også bruges og blandes i grøntsagsmosen og det kan også blandes i farsen til kødboller og dermed indgå som en del af den mad hun naturligt får. Indmad har bla. et højt indhold af jern og hun skal jo også have jerntilskud ved siden af amning, nu hvor hun er 6 måneder gammel :)
Fisk kan også koges i ovnen eller i en gryde og det moses meget let med en gaffel. Du kan give laks, makrel, sild, tun (fra dåse), torsk, rødspætte, torskerogn osv. Alt slags fisk er godt både frisk og frossent - alle eventuelle fiskeben skal naturligvis fjernes.
Det vil være rigtig godt at hun nu også begynder at få lidt mad i hånden, som hun kan sidde med selv, det kan være bløde både af frugt, f.eks. appelsinbåde som hun kan sidde med og sutte saften ud af. Det kan være ristede rugbrødsbjælker - se i babykøkkenet her på siden, hvordan du laver dem.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 7-7.30: Står op og tilbydes havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca 9.30 som nu
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og tilbydes ristede rugbrødsbjælker i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 14 som nu
Eftermiddag 16: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet er jeres aftensmad. Suppleres igen med lidt brødskorper, agurk eller lignende at sidde og gumle på selv, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften eller først på natten 23-01: ammes rigtig godt fra begge bryster og begynder herefter at sove uden at få mælk indtil næste morgen tidlig. At sove igennem er nu er at sove 5-6 timer uden at få mælk :)
Da du har købt min bog, så synes jeg du skal læse kapitel 6 "Så er det slut med mælk om natten".
Det er rigtig godt at du er opmærksom på at din datter skal stimuleres rigtig meget, når hun er vågen, så hun både er mentalt og fysisk træt, når hun lægges til at sove. Netop det at få mad i hånden er en god stimulering, som vil være godt for hende, derudover er det vigtigt at hun nu støttes i at trille, krybe og senere kravle. Hun skal altså stadig være meget på gulvet og tumles med der.
At sidde i sin barnevogn, kigge på verden, biler, dyr, ting I kører forbi vil være godt. Lege med bolde, bagepapir der kan krølles, lege med badeting der kan flyde i badekarret, snakke med dig, pludre, grine, kildeture, bevægelege, luftture, lydelege osv. er rigtig godt i denne alder.
Jeg håber at du hermed er hjulpet lidt videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske