Brev:
Min søn har store problemer med at spise
27. november 2010
Alder:
4 år, 1 mdr.
Min søn har store problemer med at spise
Kære Helen.
Min søde søn på 4 år har stadig et madproblem som går både far og mor meget på.
Han virker som om han væmmes ved maden og spiser stort set ingenting. (F.eks. 5 pastaskruer og 2 cherrytomater) Kød gider han bare ikke.
Før spiste han varieret. Nu ........... suk!!!
Selvom jeg laver noget han godt kan lide og han er med til at lave maden nogle gange, ja så har har utroligt mange overspringshandlinger når vi skal spise.
Han taler og larmer meget, han piller ved alting og så sukker han dybt og så ved vi at han vil sige, at han ikke kan spise mere. Han ved godt det er et problem og han klager tit over ondt i maven - simpetlhen fordi han godt ved han spiser for lidt.
Vi har prøvet efter lægens anvisninger at undgå mælkeprodukter en uge - uden resultat. Hans afførring er ret klæg. Vi har så undgået figenpålæg og det virker som om, det er det der har givet ham klæg mave - og alligevel ikke for selvom han så ikke har fået noget i 3-4 dage, ja så kan der pludselig komme klæg afførring.
Han spiser dog ofte sin frokost i børnehaven, så om det er fordi der foregår et eller andet i ham, når han er sammen med os og det er noget psykisk ved jeg ikke. Han bliver meget påvirket af lillesøster som kan pjevse og som skal have legetøj på bordet for at blive distraheret til at spise (har skrevet til dig om hende også).
Vi har været i spædbarnsterapi med ham som har virket super godt på hans sociale gøren og meget andet, men maden er et tilbagevendende issue.
Vi kan mærke at han den sidste måned er blevet mere træt.
Hvis han har legekammerater med hjemme, så kan han pludselig sætte sig for sig selv og sige han er træt, hvilket han ALDRIG ellers gør. Jeg synes også han er blevet mere bleg, men det er jo også vinter.
Han har fået taget sin blodprocent som lå rigtig flot, så det er ikke i de baner vi skal tænke.
Han ligger også fint i kurverne. Han er 113,5 cm høj og vejer 21,5 kg. Så som lægen siger, ja så mangler han ikke noget. Han er en stor flot fyr!
Det er simpelthen så hårdt at se sin søn kæmpe med maden og vi skal sige, spis nu noget skat og han bare væmmes.
Vi har været det hele igennem. Forhandlet om hvor meget han SKULLE spise før han kunne gå fra bordet, ikke kommentere noget og så give ham en godnatbakke med noget godt på (den har været et hit).
Vi er dybt bekymret.
Min søn fungerer ellers fint. Han er glad og udvikler sig utroligt meget pt.
Er det hele bare normalt eller skal vi tænke i andre baner?
Kærlig hilsen
K