Svar: Ændring af madvaner
27. november 2010
Alder:
12 mdr.
Kære K
Det er helt okay at du lige nu vælger at mose maden lidt ekstra, fordi hun så spiser mere - variation kan hun jo netop få masser af på den måde, så du sikrer hendes energibehov.
Ellers må du prøve at lave retter, som naturligt er blødere i konsistensen, det kunne være risotto med forskellige grøntsager, kød osv. Det kunne også være kartoffelmos og millionbøf eller lasagne.
Det er generelt en god idé at bruge sovs i madlavningen, og så kan du mose kartoflerne med sovs og give frikadellen i stykker, så hun på den måde både mades og får noget af jer, men også får lov til at spise selv.
De fleste børn vil naturligt efter 1 års alderen begynde at spise mere selektivt. De putter ikke automatisk alt i munden, men ser tingene an og nogle fødevarer fravælges allerede inden de er smagt ... Det er også normalt at børn i denne alder, kan finde på at tygge på maden og så derefter spytte den ud. Det handler ofte om at de undersøger netop maden, konsistensen og også interesserer sig for, hvad der sker med maden og hvordan den ser ud når den har været inde i munden.
Det bedste du kan gøre her er, at opfordre hende til det du gerne vil "ind i munden skat, mmm smager godt, ind i munden" så hun hører, hvad du vil. Mere end at fokusere på "nej, det må du ikke", for det gør det kun endnu sjovere at gøre det igen og igen - for så får hun jo også en reaktion fra dig, som er interessant at undersøge nærmere :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske