Svar: Ændret søvnrytme
26. november 2010
Alder:
3 mdr.
Kære Helene.
Tak for dit brev og dine pæne ord til mig - tusind tak for dine ord omkring min bog:)
Som du har læst sker der rigtig meget med børn i 3-4 måneders alderen og deres søvn ændrer sig. Men de ændrer sig også på alle andre områder. Oswald er nu langt mere bevidst, han følger meget mere med i hvad der sker omkring ham, han opfatter rummet han er i på en anden måde, kan nu se længere, følge bedre med øjnene, han oplever verden større og begynder så småt at skelne mellem om han er hjemme eller ude, om han er i favn hos jer eller andre. Det er en oplevelsesrejse af de helt store og det påvirker naturligt hans søvn.
Jeg synes det lyder meget fint set, at han måske bliver lidt overtræt lige nu og derfor skal puttes lidt før - det er i hvert fald et forsøg værd at rykke hans sengetid lidt frem, for at se om det giver bedre ro. Du har fuldstændig ret i at netop fordi han har en alder nu, hvor han tager rigtig mange indtryk ind, så kan det være et forsøg værd at putte ham lidt tidligere.
Den uro, den lille vrede eller protest kan dog også handle om at han netop bliver mere bevidst om at ville opleve. At han begynder at synes det er lidt irriterende at skulle sove, når han hellere vil lege og følge med. Han tænker det naturligvis ikke bevidst, men han har stadig svært ved helt at fornemme, hvornår han er træt og har brug for at sove og hvornår han har overskud til at lege. Han har også svært ved at fornemme hvornår han er sulten og hvornår han er mæt, den fornemmelse og bevidsthed kommer hen af vejen.
Så måske handler det også om at han ikke rigtigt kan mærke at han egentlig er træt og burde sove, men overhører disse signaler fordi han hellere vil lege og have det sjovt. Og netop her, er det en rigtig god idé at I tager over, beslutter jer for at det er sovetid nu, prøver at putte ham før han bliver for træt og luller ham til ro. For når roen så falder over ham og han mærker roen, så bang, går han ud som et lys. Det var netop søvn han havde brug for, men han mærkede det ikke selv.
Så det I gør, den måde I tackler det hele på, lyder super fint. Hold fast i det :)
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske