Brev:
Ændret søvnrytme
26. november 2010
Alder:
3 mdr.
Ændret søvnrytme
Hej Helen.
I forbindelse med at vores lille Oswald nu har rundet det skarpe 3 måneders hjørne, - kan vi nu mærke en ændring i både hans personlighed, men også omkring soverutinen.
Vi har, fra han var ca 2 måneder, kørt en blid rutine efter 3 lur's konceptet, men med rigeligt fleksibilitet til at hvis Oswald var træt, så fik han selvfølgelig lov at sove. Især den sidste måned har været helt fantastisk god.
En formiddagslur på halvanden time, en middagslur på halvanden time og en eftermiddagslur på ca 50 min. til en time.
Oswald står op kl 7 og er gået i seng igen kl 19-20 ish og vågner kl 01 og 05 for at få mad.
Vi har været meget obs på ikke at "tvinge" ham i seng, men har fulgt dine råd i din bog - (tak fordi du har skrevet den, den er forståelig, empatisk og hele vejen rundt godt kommunikeret!!)
- og har tolket på hans signaler.
Men midt i alt rutinen, skal ændringen jo komme, og nu har vi de seneste tre aftener haft en godt gnaven søn, der midt i sin godnatflaske bliver sur og gal og skal trøstes.
Han virker faktisk lidt overgearet inden han får sit bad ved en 19 tiden, sparker vildt med benene, "skriger" af sine bamser og råber af os. Altså han er ikke sur, men er bare meget vild, det er på en gang ret sjovt og nuttet, men man tænker "Hmmm pomfrit, skulle du ikke slappe lidt af nu??"
Når vi så kommer ned i en rolig stue, får han sin flaske og går bogstavligt talt sur i den.
Her til aften, gik gråden dog over efter 5-6 minutter, men han ville ikke tage flasken igen og vi lagde ham i seng, da han faktisk sov efter at være blevet trøstet. Bang og han er gået ud som et lys.
Vi tænker lidt på om han måske har rykket sin sengetid? At han faktisk er ved at være overtræt og derfor ikke lige kan rumme at spise?
I takt med, at han bliver mere og mere aktiv i dagtimerne og tager flere og flere indtryk ind, kan det da være, at han simpelthen skal forsøges at puttes lidt tidligere?
Vi går til babysvømning om tirsdagen og de andre dage er han på bold, triller rundt ved hjælp af mor eller far, hopper, rimer, remser og hænger på hovedet. Så vi syntes egentlig vi aktiverer ham rimeligt godt i de 2-2 1/2 time han er vågen.
Han får også lov til at ligge selv og kigge på sine dyr eller bare rundt i stuen.
Bum bum bum, det blev vist lidt langt.
Skal vi prøve at putte tidligere? Senere?
Hans nattesøvn har ikke ændret sig og han er stadig mægtigt glad og dejlig om dagen.
Mange hilsner
Helene.