Svar: Hvordan putter vi vores datter på 5 måneder?
26. november 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Mor
Det lyder som om at I allerede gør rigtig mange gode ting og det fungerer jo også rigtig godt om dagen, men om aftenen, hvor jeres datter naturligt er fyldt op med indtryk og skal sige farvel til dagen og alle oplevelser, ja så har hun rigtig svært ved at give slip og overgive sig til søvnen. Hun har ekstra meget behov for hjælp til dette.
Det handler både om måden hun er på, hendes temperament og personlighed, men også om hendes alder og udvikling. Hun lyder til at være en meget aktiv pige, en pige der er rigtig meget på og som er meget observerende, samtidig med at hun motorisk også har stor uro - hun er altså både motorisk og mentalt rigtig godt igang og det gør det naturligvis ikke lettere for hende at koble fra.
Derfor er det vigtigste for mig og det jeg vil foreslå jer, at I ikke fokusere så meget på at hun partout skal lære at sove alene og lægges vågen i sin seng. Hun må gerne få mælk mere eller mindre i søvne og til jeres spørgsmål om, hvornår børn skal kunne lægges mere eller mindre vågne i seng, vil jeg sige ikke før de er 1 år og man kan læse godnathistorie for dem...
Det er helt naturligt at hun har brug for jeres hjælp til at blive skærmet, få lukket af for verden og brug for jeres hjælp til at overgive sig til søvnen og det er super fint, at I ser efter søvntoget og tager hende ind i stuen, hvis I kan mærke at tidspunktet alligevel ikke var rigtigt. Der er så meget fokus på børn og søvn og på hvor vigtig søvnen er, og det er den også - det er jo blandt andet også derfor jeg har skrevet en hel bog om det emne, men det er også vigtigt at tage det roligt og sige til sig selv, at de fleste børn sover, når de er trætte og har brug for at sove og de vågner, når de er udhvilede og ikke har brug for at sove mere.
Naturligvis vil børn i jeres datters alder, godt kunne have brug for at I hjælper hende/dem lidt ekstra og det er fint, f.eks. at lægge sig sammen med hende og amme hende eller give hende flaske i sengen, når hun skal sove. Gå i soveværelset, væk fra fjernsyn og andre forstyrrende lyde, nedrullede gardiner, slukket lys og så lægge sig i dobbeltsengen med hende og give hende mælk.
Nogle gange vil hun måske slippe, begynde at ligge og kigge på dig, pludre til dig og det er helt fint, det er netop tegn på at hun mærker roen og får overskuddet til at pludre i stedet for at hun græder og ulvetimen får overtaget. Andre gange vil hun bare falde i søvn med det samme og det er naturligvis også helt okay.
Stadig er det fint med sut og sutteklud, men også nærhed, den fysiske kontakt, det at føle sig omsluttet, mærke jeres varm er utrolig vigtigt. Netop fordi hun har brug for jer, for selv at finde samling på sig selv, for selv at finde både fysisk og mental ro. Voksiposen gør det for hende om dagen, men om aftenen har hun brug for jer, jeres varme og fysiske kontakt.
Det er altså også mit indtryk at jeres datter har rigtig svært ved at falde til ro og at det netop er dette hun skal hjælpes med. For når hun først er rolig, afslappet, så overgiver hun sig også til søvnen uden problemer - præcis som du selv skriver.
Nogle gange hjælper det også at give bad om aftenen. At I udnytter ulvetimen til at få mælk, blive badet, frotteret i et håndklæde, få lidt massage, tøj på igen og så atter mælk inden hun så skal sove. Det at få et bad, virker først lidt opkvikkende, men bagefter giver det fysisk ro og samtidig er badet, det at være i vandet i mere eller mindre vægtløs tilstand afslappende for hendes krop, så hun får slappet af i sine muskler, i sin mave osv. Det kan være godt for hende, derfor nogle gange at bade hende sidst på dagen.
Rytmen for dagen spiller også ind, hvad tid hun står op, spiser og er aktiv på, sover på osv. dagen igennem vil naturligt påvirke hendes indre ur og vil på sigt give hende fornemmelsen af hvornår hun er træt og føler brug for at sove og hvornår hun hellere vil være aktiv. Faste tider på dagen har derudover den fordel, at det giver jer en mulighed for bedre at kunne vurdere, hvad hun nu skal - om hun skal sove, spise eller lege.
Når man har en pige som jeres kan man nogle gange godt blive forvirret over de signaler hun sender og her kan det nogle gange hjælpe at se lidt mere på klokken end på hende ...
Så en plan for dagen kan også hjælpe jer og det er her rigtig godt at I nu begynder at fornemme mere rytme i forhold til dagssøvnen - på den måde arbejder tiden også for jer :)
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 04/05: Flaske og sover videre
Morgen 8: Tilbydes evt. 4-5 skefuld til max ½ dl grød, evt. med frugtmos, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur ca kl. 9.30
Frokost 11.30: Tilbydes lidt grød eller lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur kl. ca 13 - tidspunktet kan variere efter hvor lang en formiddagslur hun har taget.
Eftermiddag 16: Flaske
Sover en powernap ofte kun på 20-30 minutter
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30
Sen aften 23: Flaske og sover videre til næste morgen tidlig
Jeg har lagt 3 små måltider ind, måske er det for tidligt, måske skal hun stadig kun have to måltider dagligt, det må du prøve at vurdere.
Håber ovenstående giver lidt idé om, hvad I kan forvente af jeres datter nu og med den alder hun har:)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske