Svar: Søskende og søvn
25. november 2010
Alder:
3 år, 4 mdr.
Kære R
Det lyder som om at I alle trives rigtig fint med at sove sammen, og hvis sengen er stor nok, går det nok også endda ... men du har naturligvis ret i at det på sigt godt kan blive lidt svært at have plads til dem begge hele natten :)
Som jeg læser dit brev, så falder jeres datter i søvn i egen seng og vågner så omkring midnat, hvor hun så kommer ind til jer. Min umiddelbare tanke er derfor at I skal forsøge at lede jeres datter tilbage til egen seng igen, når hun vågner. Måske vågner hun fordi hun skal tisse eller fordi hun er tørstig. I kan give hende lidt at drikke, I kan følge hende på toilettet, vel at mærke, hvis hun er igang med renlighed og er parat og så kan I derefter følge hende tilbage til egen seng igen.
Det kan også være at hun en overgang skal have lov til at komme ind og sove hos jer og når hun så falder i søvn og pladsen bliver for trang, så følger I hende tilbage til egen seng igen. Det at hun begynder at falde i søvn i egen seng og også begynder at vågne i egen seng om morgenen, vil naturligt give hende en fornemmelse af at hun skal være hele natten i egen seng og det er derfor en god måde at gøre det på.
Hvis du planlægger at amme og gerne vil kunne amme den lille ny i din seng om natten, så er det svært hvis storesøster også ligger der. Af risikoen for vuggedød er det vigtigt at I ikke ligger for tæt med den lille om natten ...
Alternativet til at ligge mellem jer kan derfor være at storesøster får en madras på gulvet i soveværelset, så hun stadig kan komme ind til jer om natten, få den tryghed og ro hun søger, men samtidig også sover for sig selv. Det kan på sigt også være lettere at komme tilbage til egen seng fra madrassen på gulvet end fra smørhullet mellem jer.
At sove i samme rum er ikke noget problem og hvis I vælger at gøre sådan hos jer, så er det rigtig fint for mig. Mennesket er flokdyr og sover I alle bedst ved at være i nærheden af hinanden, så skal I naturligvis gøre det. Så må I bare indrette soveværelset så det kan lade sig gøre.
Du spørger hvad min erfaring er med søskende og søvn og jeg mener helt sikkert at børn har stor glæde af at sove sammen, ligesom de fleste af os forældre også gerne vil sove sammen med vores partner. Mange af os har det også bedst med at være tæt på børnene, kunne høre deres vejrtrækning, registrere når dynen sparkes af og netop som du i søvne, få dynen på dem igen, så de ikke bliver kolde.
Børn har også glæde af hinanden og af at sove sammen, når de bliver større. Der kan være mange fordele i at børnene deler soveværelse, de nyder at sove i samme rum og det er sjældent at de vækker hinanden. De lærer hinandens lyde at kende og efter lidt tid, sover de fra det meste. Så på sigt vil jeres børn godt kunne sove sammen og have stor glæde af dette, men i de første måneder, det første ½ år, vil den lille naturligt skulle sove inde hos jer.
Der er skrevet flere bøger om børn og søskende, der er også skrevet flere bøger om børns udvikling og hvordan de hver især skal guides og hjælpes alt efter hvad trin i udviklingen de er på ... Og så er der også skrevet flere bøger om opdragelse og herunder også emnet søskende jalousi.
Du kan finde flere bøger om disse emner i min bogguide og så vil jeg også anbefale dig at gå på biblioteket. En bog der beskriver præcist hvordan man generelt tackler udfordringer blandt søskende - det er svært, men mange bøger behandler emnet på forskellig vis. Den bedste bog om opdragelse jeg har læst er bogen "Fantastiske Forældre" af Margot Sunderland. Den finder du også i min bogguide ...
Rigtig meget held og lykke fortsat, - også med graviditeten :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske