Svar: Bekymret for nedsat appetit - 9 mdr.
24. november 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Mette
At din datters appetit er nedsat kan skyldes flere ting - det kan handle om at hun måske er ved at blive syg, forkølet eller alment utilpas, hvorfor hun naturligt ikke spiser særlig meget. Måske er hun ved at få tænder og har ømme gummer. Det kan også handle om alder og udvikling og det kan her godt tænkes, at separationsfasen spiller ind.
Jeg kunne godt forestille mig, at hendes ekstra behov for at vide at du er der, også giver et ekstra behov for at blive madet. Derudover vil det, at hun udvikler sig så meget lige nu, motorisk er godt igang og mentalt skal forholde sig til en større verden, gøre, at hun ikke kan overskue at spise mad i stykker. En tallerken fyldt med hapsere, der skal tage op, føres til munden og tygges kan være svære at tage sig sammen til - og igen derfor lettere at bede om skemaden.
Det er helt fint at hun får mad med ske, det må hun gerne få, men prøv også at motivere hende til at spise mere mad i stykker ved at servere nye og spændende ting for hende.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:
Tidlig morgen 04.30: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær i stykker, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Formiddagslur ca 9.30 som nu
Frokost 12.30-13: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, gerne fiskepålæg som makrel, sildepostej, rognguf, tun. Suppleres med rejer, muslinger, ½ hårdkogt æg, godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle, pølse eller lignende. Må også meget gerne få grøntsagsmos med kød eller fisk - det kan være mos fra glas, hvis det skal være praktisk og let. Det kan også være rester fra aftensmaden. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur som nu
Eftermiddag 16: En portion tykmælk med rugbrødsdrys, evt. lidt mysli (uden chokolade og honning), ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, risretter, pastaretter - pasta med kødsovs, lasagne, risotto, boller i karry, frikadeller (kød eller fiskedeller), laks, rødspættefilet, kartoffelmos og millionbøf, - mad som smager af noget og retter med hakket kød, mild fisk og sovs er ofte et hit. Kartofler kan moses med sovs og frikadellen gives i stykker. Vand af kop.
Suppleres med en godnatgrød som en del af putteritualet.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20 som nu.
Som du kan se får hun stadig skemad - grød morgen og inden sengetid, hun får mos til frokost og også om aftenen, ved siden af maden i stykker. Hun får tykmælk eller lignende surmælksprodukt om eftermiddagen - ved siden af bollen i små bidder og frugt. Hun får frugtmos om formiddagen, ved siden af frugt og bolle i bidder ...
Det er meget fint at hun lige nu foretrækker skemaden og det vigtigste er at hun spiser, men prøv om du kan få hende til at spise mere mad i stykker, ved at variere hendes tilbud lidt mere og give hende mad, som smager af mere og mad som tager mere udgangspunkt i jeres mad :)
Sådan som amningerne ligger, burde de ikke påvirke hendes appetit negativt. Og det er fint at hun også får vand af kop, så hun lærer at drikke dette som noget helt naturligt. Vand er den bedste tørstslukker.
Tvinge hende til at spise, kommer der ikke noget godt ud af, så prøv om ikke I kan motivere hende ved at bibeholde skemaden og så give mad i stykker som er nyt og måske spændende ...
Du skal ikke fokusere så meget på, hvor meget hun spiser, men holde fast i at lidt og tit er bedre end få og store portioner:)
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske