Brev:
Bekymret for nedsat appetit - 9 mdr.
24. november 2010
Alder:
9 mdr.
Bekymret for nedsat appetit - 9 mdr.
Hej Helen
Først og fremmest - tak for en super go´brevkasse, som jeg har brugt rigtig meget under min datters første levemåneder.
Hun er nu 9 måneder - glad, tillidsfuld og normalt meget nem. Jeg har nu på fornemmelsen, at hun er godt inde i separationsfasen - dette viser sig på følgende måder:
- Hun er meget søgende og vil ikke rigtig acceptere hvis jeg eller hendes far går udenfor hendes synsvinkel.
- Hun er oftere irritabel og pyldrende, hvilket hun ellers aldrig har været kendt for.
- Hun har i langt højere grad end tidligere fået sin egen vilje ift. kontakt, spisning, tandbørstning etc. etc.
Det der imidlertid bekymrer os mest er hendes nedsatte appetit og tænker over om dette ikke udelukkende skyldes separationsfasen. Hun har altid haft en overordentlig go´appetit og har altid spist det hun fik serveret med største velbehag. Dette ændrede sig drastisk for ca. 2 uger siden, hvor hun pludselig blev meget ked af det ved synet af rugbrødshapsere og al form for aftensmad. Hun vil imidlertid gerne spise havregrød og øllebrød(?).
Jeg ammer hende stadig 3 gange i døgnet - tidlig morgen, sen eftermiddag inden eftermiddagslur og inden sengetid. Jeg tænker egentlig ikke hun har brug for den amning der ligger om eftermiddagen - og tænker også at det måske mætter hende for meget - men gør det alligevel, da jeg har læst at du anbefaler 3 amninger i døgnet for den aldersgruppe.
Hendes døgnrytme ser ud som følgende:
04.30 ammes og sover videre
06.30 vågner
09.00 havregrød og vand af kop
09.30- formiddagslur
11.00
13.00 rugbrødshapsere med agurk, tomater, frugt etc og vand af kop (har givet hende øllebrød den sidste uge fordi hun ikke har ville spise andet)
14.30 ammes
15.00- eftermiddagslur
16.00
18.00 aftensmad
20.00 ammes og sover til 04.30
Tror du at jeg skal undlade eftermiddagsamningen og evt. give hende noget mælk i en kop i løbet af dagen i stedet for - eller har du andre forslag til en anden rytme?
Skal man være meget insisterende ift. at hun prøver at smage på maden selvom hun vender hovedet til siden og brokker sig højlydt. Vi bryder os jo ikke om at "tvinge" hende til at spise...
Glæder mig rigtig meget til at høre fra dig
Med venlig hilsen
Mette