Svar: De daglige kampe vedr de daglige lure
24. november 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Persi
Din dreng lyder til at være rigtig godt igang motorisk og faktisk lidt længere fremme, end gennemsnittet - det er sandsynligvis derfor du oplever det hele lidt mere svært ...
Det at han er begyndt at kravle, betyder at han nu er igang med separationsfasen (læs kapitel 7 i min bog) og derfor har et ekstra stort behov for at føle sig nær dig, samtidig med at han også har en stor motorisk uro, når han skal sove.
Det er meget fint at du ammer ham fire gange dagligt og det er helt okay at han lige nu får bryst og så falder til ro og puttes i sin seng, hvorefter han så sover videre. Det behøver ikke være et problem, at han nogle gange falder i søvn ved brystet - det er kun et problem, hvis han begynder at vågne hver time natten igennem og ikke kan sove videre med mindre, du tager ham op, vugger ham og ammer ham. Hvis han er i stand til at sove godt uden og brystet giver ham både den mentale og fysiske ro han har brug for, for at kunne overgive sig til søvnen, så skal du ikke kæmpe med ham dagligt, for at få ham til at sove uden.
Han har netop ekstra brug for dig, brug for at mærke at du er der for ham, han har brug for mælken, nærheden, varmen fordi det hjælper ham til at slappe af og som sagt overgive sig til søvnen - det er naturligt og ikke nødvendigvis problematisk.
Det er altså derfor okay at du gør som du gør, du skal bare være opmærksom på at han ikke begynder at sætte ammebehovet op og pludselig vil ammes hele tiden om natten. Men det ved du jo endnu ikke om han gør - derfor er du nødt til at gøre det som virker og så må du se, hvad der sker. Brystet er en god søvnassociation, men kan på sigt ændre sig til en mindre god søvnassociation - hos jer lyder det ikke til at være tilfældet endnu.
Så mit råd til dig, er at du overvejer hvorfor det er så vigtigt for dig, at han kan falde i søvn selv. Ja, på sigt skal han naturligvis lære det og han skal også på sigt kunne passes af andre, men amningerne vil jo naturligt også blive skåret ned i takt med at han bliver ældre, får mere og mere rigtig mad og det lyder lidt som om at I måske forventer lidt for meget. Han er stadig kun 7 måneder gammel, stadig et meget lille barn - han snyder fordi han udviklingsmæssigt er som et barn på 8-9 måneder, men det er han ikke og derfor virker jeres metode sandsynligvis ikke.
Så giv det tid, prøv ikke at problematisere noget som måske slet ikke er et problem :)
Han skal under ingen omstændigheder vækkes ved brystet. Den rytme du fortæller at I havde igår - I stod tidligt op, han sov ca 2½ time sammenlagt i løbet af dagen, han faldt begge gange i søvn ved brystet - han var glad og veltilfreds - det er super fint. Det er helt som det skal være.
Det vil være rigtig godt, at I netop starter dagen tidligt, for at få en rytme kørt ind med fast vågen tid og fast puttetid dagen igennem. Det at I står tidligt op, gør at han formiddagslur og middagslur naturligt kommer til at ligge mere hensigtsmæssigt dagen igennem. Hvis han sover til kl. 7.30 er han svær at få til at sove om formiddagen og det er der ikke nogen grund til at udsætte nogen af jer for.
Så mit råd er at holde jer til den model, hvor I starter dagen tidligt og så få ro på, lad være med at fokusere så meget på "man skal gøre sådan og sådan", hold fast i at gøre det, som lige nu virker for jer.
Håber mine tanker giver lidt ro med på vejen, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske