Svar: Spiser ikke morgenmad
24. november 2010
Alder:
22 mdr.
Kære Astas mor
Det er altid en balance, hvor meget man skal kræve omkring mad og hvornår man skal slække lidt på kravene og ofte er man nødt til at forsøge sig lidt frem, for at se hvad der virker bedst.
Da du har forsøgt at tilbyde alternativer uden større held, så synes jeg det lyder okay, at du lige nu forsøger en strategi, som går ud på at du vælger for hende og at det så er tilbuddet. Det betyder ikke at der kun skal være en ting på tallerkenen, du må stadig gerne give hende lidt forskelligt at spise - også fordi hun så måske spiser mere og bedre kan overskue maden/måltidet.
Det kan godt være enten havregrød, havregryn eller havrefras. Men ved siden af dette kan du så servere lidt frugt som supplement. Du kan også vælge at give hende ½ bolle med smør og ost og så ved siden af give lidt frugt eller lidt yoghurt. Så hun får lidt valgmuligheder og ikke store mængder af noget, men hvor det stadig serveres som et samlet måltid og ikke sådan at hun først afviser det ene, så tilbydes nyt som også afvises efter lidt tid og så tilbydes noget tredie .. Kan du se forskellen?
Spiser de morgenmad i vuggestuen? I nogle institutioner får børnene mad, hvis de møder ind inden kl. 7.30-8. I kunne derfor overveje om I skulle forsøge at aflevere hende lidt tidligere mod at hun så spiste morgenmad der ... Måske er hun ikke helt klar til at spise allerede kl. 6.30, men vil have mere appetit kl. 7.30 og vil måske derfor så godt kunne spise i institutionen og stadig være parat til formiddagsmåltidet kl. 9.
Håber du kan bruge lidt af disse tanker videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske