Svar: Har svært ved at falde i søvn - 13 mdr.
22. november 2010
Alder:
13 mdr.
Kære Rikke
Du skal for det første være sikker på at din datter ikke bliver puttet for tidligt. Hvis hun hører til de børn som godt kan sove 3 timers middagslur, så skal hun måske puttes 30-45 minutter senere end du lige umiddelbart tror ...
Ingen af os kan sove på kommando og derfor er det vigtigt at ramme det rigtig tidspunkt og netop nu, hvor hun skal lære at falde i søvn uden at få flaske først og næsten falde i søvn med den, så kan det faktisk være udmærket at trække tiden en lille smule, så du ved at hun med sikkerhed er træt, når hun puttes.
Det lyder også som om at det er forvirrende for jeres datter at hun får flasken og derefter puttes. Hun vågner ekstra op af det skift som ligger imellem de to ting. I kunne en overgang derfor overveje om hun skulle have sin flaske i sengen, så hun ikke oplevede at blive flyttet bagefter.
Ellers skal hun jo som sagt lære at sove uden flaske og kan i stedet få en kop mælk. Hun kan også suppleres med en godnatgrød som en del af sit putteritual, så I er sikre på at hun ikke går sulten i seng.
I nogle familier fungerer det fint at lade barnet starte med at sidde på skødet, få læst en lille historie og derefter så kommer over i sin seng, hvor der læses endnu en historie og måske synges en godnatsang. Andre gange fungerer det bedre, at lade barnet starte i sengen med det samme, evt. lade hende sidde op, kigge i bogen sammen med dig, og så stille og roligt bede hende lægge sig ned. Du læser højt, viser hende billederne osv. så hun stadig kan følge med og oplever ritualet hyggeligt og rart. Det skal her lige nævnes at de bøger man læser i denne alder er små bøger med simple billeder og helt korte tekster, hun kan nok ikke finde ud af at falde i søvn til en rigtig godnathistorie ...
Det er naturligt at sidde hos hende i ca 15 minutter og det er værd at bruge denne tid, hvis hun så falder trygt og roligt i søvn. Trækker det ud til 1 time eller mere, så vil det ofte være puttetidspunktet der er forkert, eller at ritualet trækker uhensigtsmæssigt ud og derfor skal ændres ved f.eks. at lade hende starte i sengen.
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske