Brev:
Svært ved at sove
22. november 2010
Alder:
2 mdr.
Svært ved at sove
Hej Helen.
Så skriver jeg til dig igen. Min søn på næsten 8 uger sover ikke ret godt og synes ikke han har gjort det andet end de aller første dage.
I starten vågnede han dog oftere om natten, der er det gået lidt frem så han nu spiser hver 3. time ca. Jeg ville så gerne ha han kunne sove i sin lift ved siden af mig, men det er noget af en kamp og jeg har ikke rigtig overskud til det så de fleste nætter sover han stort set ved min side i sengen. Han skal helst mærke min hånd på ham og mit åndedræt så går det ok. Så snart vi ikke ligger sådan går der ikke mange minutter før han vågner. Kan sagtens leve med det nu, men tænker bare det bliver et problem når han skal til at puttes i egen seng at han er så afhængig af mig.
Indtil videre sover han i sin lift hos os i stuen om aftenen. For det første synes jeg han er lille til at lægge helt ovenpå endnu, kan ikke li han skal være så langt væk endnu, for det andet er der ikke rigtig nogen rytme endnu og jeg vil nødig ha han vækker storesøster som også sover oppe da hun vågner ret let. Synes jeg så småt mærker han vågner af lydene i stuen og tænker han nok er ved at blive mere og mere bevidst til at sove i stuen?
Han har aldrig sovet særlig godt, én gang har jeg prøvet han om dagen har sovet 1½ time om dagen i streg. Ellers vågner han igen efter 2-30 minutter og skal ha hjælp til at sove videre hvilket kan tage længere tid end søvnen. Han er ikke typisk baby der bare sover i den trillende barnevogn, faktisk synes jeg altid han vågner når vi går tur. Jeg har derfor taget ham ind nogle dage for at se hvad det er der sker når han vågner.
Det er næsten altid som om arme (og sommetider også ben) basker rundt. Har læst du har anbefalet mange at svøbe hvilket jeg har forsøgt. Han er bare mega varm og så bliver han irriteret over det. Har så forsøgt hvor han kun lå i en tynd body og blev svøbt i et tyndt dynebetræk, men synes ikke det virker. Han bliver stadig forskrækket over sine bevægelser og irriteret. Det samme gælder når jeg holder på ham…
Er også forvirret over han sut, som om han gerne vil ha den, men blir så også irriteret tit når han har den. Vi har prøvet flere forskellige og det er denne han bedst kan holde fast på. Skal vi forsøge os uden sut?
Lige nu gør vi det at vi sidder med liften på skødet og vugger den så han trods alt sover der hvor han skal og så forsøger vi at sætte liften fra os når han sover og så er det han sover max 30 min af gangen og så kan vi starte forfra.
Han vil meget gerne sove på vores mave eller vugges i armene, men det kan vi jo ikke hele tiden, vi har også Mikkeline på 21 måneder der behøver os af og til :o)
Har også fulgt dit råd med at amme både når han vågner og igen når han skal sove, men det får ham for det meste ikke til at falde til ro. Det giver kun mig den ro at jeg ved det ikke er sult :o)
Synes jeg har forsøgt alverdens og virkelig aktiverer ham så han er træt og er opmærksom på han bliver lagt på ”det rigtige” tidspunkt, men det hjælper ikke rigtig. Han er en stor dreng – 5,8 kg for 2 uger siden da han var 6 uger. (han vejede 4 kg ved fødslen og blev født på termin) og synes allerede han er ved at fylde liften godt ud, og når han ikke kan ligge der mere aner jeg ikke hvad vi skal stille op når vi ikke kan vugge ham i den mere.
Mikkeline var rigtig svær med søvn og synes derfor vi var meget opmærksomme på fra start ikke at ende der igen, men når ingenting får ham til ro gør man jo de ting der virker nu og her.
Jeg kan ikke skrive hvad en typisk dag er da de er enormt forskellige. Står op mellem 6 og 8. Han sover så forskelligt døgnet rundt. Nogle lure er op til 3-4 timer, med hjælp hver 20. minut ca., mens andre dage er det kun powernaps dagen lang hvis vi ikke kan hjælpe ham videre i søvnen. Han bliver ammet ca. hver 3. time døgnet rundt, ofte lidt kortere imellem, plus den tår jeg tilbyder inden han skal sove.
Er det ikke også ofte han spiser, eller er det normalt?
Har du et råd til hvordan vi hjælper vores dreng til at få nogle bedre lure?
Og hvornår er det tid til han er for opmærksom til at sove i stuen, og hvordan griber vi det så bedst muligt an når han skal lægges i sin seng?
Vi er begyndt med aften ritual med nattøj, blive puttet med en bamse med spilledåse i, nusseklud og sut så han bliver puttet ens hver gang.
Håber sådan vi kan hjælpe vores dreng bedre til at få bedre søvn en vores store pige som kun kunne sove hvis vi gik med hende på armen eller blev ammet i søvn….
Det blev en lang smøre, håber jeg fik det hele med, er bare så evig træt og har snart svært ved at finde hoved og hale i det hele.
Mange hilsner
Diana