Svar: Kunsten at drikke af kop
22. november 2010
Alder:
13 mdr.
Kære Rikke
Det lyder som om at I allerede har forsøgt med mange forskellige slags kopper og glas, - og øvelse gør mester sig man jo ...
Normalt vil børn have lettest ved at drikke af en kop med to hanke, så de kan holde på koppen med begge hænder samtidig. Det kan godt være en tudkop til at starte med og så kan man senere fjerne tuden og lade barnet drikke af koppen, som en almindelig kop.
Jo smallere koppen er, jo mindre diameter den har, jo lettere vil det normalt være for barnet at drikke. Vi har også lettere ved at drikke af en kop/glas der passer til vores mund i størrelse og vil naturligt have svært ved at drikke af en suppeskål eller lignende ... Så størrelsen er vigtig.
Det lyder som om at hun nogle gange får vandet galt i halsen fordi hun hælder for hurtigt. Det skal hun naturligvis lære og I må prøve at styre koppen lidt, så hun ikke bare drikker løs, men netop lærer at tippe koppen, få en slurk, løfte koppen lidt frem, tippe den igen og drikke ny slurk.
Man kan købe drypfri kopper som nogle børn har lettere ved at finde ud af, netop fordi de skal sutte for at der kommer vand ud ... men med den alder hun har, bør hun jo drikke mere rigtigt. Her må I dog vurdere, hvordan I sikrer hendes væskebehov bedst muligt :)
I kan også prøve om I kan lære hende at drikke af et sugerør, det kan nogle børn godt finde ud af i denne alder, så det kan også være et forsøg værd. Men ellers er det bedste, at I bliver ved med at forsøge med en kop, gerne med to hanke, så hun lærer det stille og roligt. Og måske skulle I nu forsøge at holde jer til en model, så hun ikke bliver forvirret over forskellige måder at drikke på ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske