Svar: Min dreng på 2 driver mig til vanvid
26. juni 2003
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære Karina Larsen
Børn i 1½-3års alderen vil ofte forsøge at afprøve grænser, se hvad der sker og hvor lang de kan gå før der sker noget. De kan blive hysteriske og vrede. De kan sparke, bide, slå og kaste med ting. Det er en alder, hvor barnet er utroligt egoistisk og ikke vil dele med andre. Det er meget almindeligt at børn i denne alder siger "det er min". Barnet er i denne alder ikke særlig modtagelig for at det kan være synd for andre.
Det er en meget svær alder og det kan være utroligt frustrerende at være forældre til et barn i denne alder. Det kræver en stor portion tålmodighed.
Børn ligner jo som regel deres forældre og temperament er også arveligt. Du må godt vise dit barn, at du er vred og nu skal det stoppe. Der er forskel på at vise vrede og at straffe. Det betyder at når du siger "Nej" så skal du mene det. Din dreng aflæser dig og aflæser hele dit kropssprog. Du skal ikke slå ham,- det er ydmygende og det har ingen effekt.
Hvis situationen er så anspændt, at du er ved at blive drevet til vanvid af dit temperamentsfulde barn, så vil jeg foreslå dig, at I fysisk adskiller jer fra hinanden et øjeblik,- at I er i hver jeres rum. Når I begge er faldet lidt til ro, kan I måske finde en løsning på problemet, eller også er det glemt og I kan mødes om noget andet.
Du skal ikke bære nag og du skal vide at din dreng i kraft af sin alder gør spontane ting. Det er ikke møntet på dig personligt og det er ikke fordi du er en dårlig mor! Tværtimod. Netop det at han prøver grænserne mod dig, er fordi han stoler på dig. Her tør han godt. Det ligger dybt i ham, at hos dig kan han prøve, du elsker ham jo uanset hvad.
Lad være med at stille for store krav til ham og undgår alt for mange vælgmuligheder,-ting han selv skal tage stilling til. Undgå f.eks. alt for mange spørgsmål som vil du have æble eller pære? Skal jeg skære det ud? Skal det skrælles? Han skal selvfølgelig have lov til at bestemme noget selv, så alting ikke er forbud, men i denne periode kan du også hjælpe ham ved at han ikke skal tage stilling til for meget. Det kan dog være svært at finde balancen.
Når han bliver vred, så prøv at få ham på andre tanker, ved at give ham ekstra positiv opmærksomhed. F.eks læse en bog, eller danse til musik. Børn kan godt udføre negative handlinger for at få opmærksomhed, og i denne situation kan du måske afværge det der ellers ville komme, ved at give ham positiv kontakt og ikke "Nej" eller anden irettesættelse.
Med hensyn til senge-situationen så skaber du et fast ritual og bliver ved med det. På et tidspunkt lærer han at sådan er det. Når han stiger ud af sengen, tager du ham i hånden og følger ham tilbage igen. Og du skal ikke prøve alt. Vælg et bestemt ritual og hold fast ved det.
Håber ovenstående kan bruges. Du er velkommen til at skrive hvordan det går. Som regel ændrer tingene sig omkring 3års alderen, så der er lys forude. Held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske