Svar: Urolig natte søvn
5. november 2010
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :)
Først lige en lille vigtig ting - du skriver at din datter får havregrød og hun er kun 4 måneder gammel. Det anbefales ikke, hun bør faktisk få grød som ikke indeholder gluten og det vil sige risgrød, majsgrød, hirsegrød, boghvedegrød eller quinoagrød. Havregrød, øllebrød og flerkornsgrød bør ikke gives før hun er ca 6 måneder gammel ...
Derudover tænker jeg, at du skal være opmærksom på, at din datter naturligt vil begynde at søge ekstra mælk i løbet af natten, netop fordi hun begynder med skemad. Det er vigtigt at hun får mælk nok og mælkeindtaget må ikke nedsættes selvom hun nu får grød og mos og netop for at give plads til begge dele, er det naturligt at hun har brug for flaske på ydertidspunkterne - det vil sige sen aften, midt nat og tidlig morgen. Det kan sagtens være at din datter stadig vil sove fint om natten, uden særlig meget mælk, men du skal nok regne med at det at sove igennem vil være at sove 5-6 timer uden mælk - ikke mere ...
Mit forslag til en dagsplan til et barn på 4 måneder, lavet ud fra dine angivne tider, vil se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover videre
Morgen 8-9: Grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 12-13: Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Flaske og sover dagens 3. lur
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30
Sen aften 23-24: Flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig, hvis du hører til de heldige. At sove igennem er altså at sove fra midnat til ca 05/06 ...
Ud over at din datters rytme og behov for mælk naturligt ændrer sig fordi hun starter med grød og mos, så er det også sådan at hendes søvn ændrer sig med den alder hun har nu. Netop i 3-4 måneders alderen vil børns søvn begynde at ændre sammensætning, så de få lidt flere niveauer i deres søvn. Tidligere sover børn enten let eller dybt, hvor vi andre har flere søvnstadier - men netop i 3-4 måneders alderen begynder børns søvn at mindre lidt mere i sammensætning om voksnes søvn.
Det er også sådan at børn i denne alder begynder at drømme mere og ofte kan virke småklynkende og ligge uroligt i søvne, simpelthen fordi de har en masse drømmeaktivitet. Børn i denne alder begynder at opleve mere af verden, de fornemmer rummet de er i på en anden måde, de fornemmer mere og mere tydeligt om de er hjemme eller ude, om de er i favn på mor eller hos en fremmed og alt hvad de oplever i løbet af dagen skal bearbejdes i drømme, når de sover.
Så der er ganske givet også en aldersmæssig udvikling der spiller ind hos jer og giver natlig uro :)
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske