Svar: Natteroderi - 4 mdr.
4. november 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Simone
Jeg synes din plan for dagen ser meget fin ud. Det ligner en helt normal rytme, for børn i din drengs alder, og det lyder som om at han trives med både flaske og skemad. For nogle børn ville det være for meget med to måltider skemad, når de kun er 4 måneder - men hos jer, lyder det til at fungerer og han spiser godt af sin flaske efterfølgende, så det virker meget fint.
At han ofte vågner, når du lægger ham fra dig og derefter har svært ved at finde ro og sove videre, skyldes sandsynligvis at han når at falde for meget i søvn i dine arme. Ofte går der jo 10-15 minutter før du lægger ham fra dig og jeg får fornemmelsen af at han falder i søvn hos dig og når du så flytter ham, så mærker han dette skift, spjætter med arme og ben, bliver forskrækket og vågner op og vil så ikke sove igen, før du tager ham op til dig, vugger ham og luller ham i søvn.
Det vil hjælpe jer og jeres dreng, hvis han f.eks. bliver svøbt. Det at være svøbt, f.eks. af en voksipose eller en dyne, vil gøre at skiftet mellem favn og ned i sengen ikke føles som nu. Lige nu mærker han skiftet, det er utrygt og han vågner op, og det er følelsen af skiftet I skal minimere.
Jeg forestiller mig at han bliver skiftet, gøres klar til at blive puttet, svøbes f.eks. puttes i en voksipose, duni-duo, slee-bee og hvad de nu hedder allesammen og så får han flaske i sin sovepose. I kan sidde med ham, vugge ham lidt imens han ligger hos jer og derefter flyttes han så fra jeres favn og ned hvor han skal sove.
Han skal lige nå at registrere hvor han lægges, I står ved ham, holder hænderen på ham, vugger ham blidt, triller barnevognen, hvis han ligger i den osv. luller ham til ro - ligesom I ville gøre, hvis det var i jeres arme, men nu i stedet der hvor I ønsker han skal sove.
Det at være puttet i en pose vil gøre, at han ikke længere kan sprælle med armene, ikke bliver så forskrækket når han flyttes, men bevarer roen og stadig har samling på sig selv. Det kan også være dynen eller et tæppe i bruger.
Nogle gange kan det også være en løsning at give ham flasken, der hvor I ønsker han skal sove, så han helt undgår det skift der er mellem favn og seng. Det er også okay - det I skal sikre jer her er, at han ligger højere med hovedet og ikke ligger fladt. Det er vigtigt at elevere hans madras i hovedenden, f.eks. ved at lægge en lille pude ind under madrassen. Han er for lille til en hovedpude :) Det vil også hjælpe hvis han har noget luft han skal af med, så er det lettere at komme af med det, når han ligger lidt højere med hovedet.
Nogle gange rammer I måske ikke puttetidspunktet helt, nogle gange skulle han måske have været puttet lidt før, andre gange først 20 minutter senere - her er I nødt til at forsøge jer lidt frem. Trækker tiden meget ud og bliver han meget ked af det, så afbryd putningen, tag ham med tilbage i stuen, find roen sammen med ham og vent til næste søvntog kører forbi og prøv så at springe på det :) Der er ingen idé i at sidde og vente 1 time eller mere på at han skal sove - det er dybt frustrerende for jer alle.
Håber mine tanker hjælper videre på vej. Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske