Svar: Insisterer på bryst hver anden time natten igennem
4. november 2010
Alder:
5 mdr.
Kære kæmpende mor
Tak for dit brev, din fine beskrivelse og dine mange overvejelser og velkommen til :) Det er rigtig dejligt at høre at I har brugt min bog i mødregruppen :)
Du har naturligvis ret i at din dreng har en tidlig søvnfase, som du beskriver hans rytme lige nu - om han er en lille lærke at nok for tidligt at sige, men i hvert fald har han en rytme, hvor han går meget tidligt i seng og står tidligt op.
Jeg er helt enig med dig i at det er nok at koncentrere sig om en ting af gangen og ikke ændre alt på en dag .. men når det er sagt, så er der ingen tvivl om at den rytme jeres dreng har, naturligt også påvirker hans nattesøvn og også behov for mælk om natten.
Det er derfor en rigtig god idé, hvis du kunne arbejde på at få flyttet lidt på hans rytme, så han begynder at sove lidt længere om morgenen og gå lidt senere i seng - så tidspunkterne for mad, mælk, søvn og aktivitet også ændres i løbet af dagen og sidst men ikke mindst - forsøge at komme ind i en rytme, hvor han få skemad, når han vågner af en lur og mælk inden han skal sove igen.
Som det er lige nu, så ammes han ofte når han vågner, får lidt skemad og ammes igen og du fortæller også at I tidligere har kørt en rytme, hvor han fik mælk når han vågnede. Jeg kunne godt tænke mig at du bevidst prøvede at arbejde på mere skemad når han vågner og amning inden putning.
Mit forslag til en dagsplan, som I skal arbejde hen imod, ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i mors seng og vågner også gerne med en lille ekstra amning, når dagen begynder
Tidlig formiddag 8.30-9: Tilbydes en lille smule grød, gerne med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Tilbydes en lille smule grød eller grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13. Tidspunktet varierer efter hvor lang en formiddagslur han har taget og hvor sent den ligger
Eftermiddag 16: Ammes
Sover dagens 3. lur, som ofte er en kort powernap.
Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30
Sen aften 23: Ammes rigtig godt fra begge bryster og sover videre herefter
Midt nat 03: Evt. amning - mange børn er 6 måneder inden de kan undvære denne.
som du kan se har jeg været inde og pille ved rytmen hele dagen og jeg vil anbefale dig, at du simpelthen gør det, at du forsøger at amme ham om morgenen, for at holde ham lidt mere sovende. Udnyt at du en af de næste dage, måske lykkes at få ham til at sove bare lidt længere, måske bare ½ time længere om morgen og flyt så hele dagens rytme med denne ½ time, så alt bliver lidt senere end det plejer at være - også puttetidspunktet om aftenen, for på den måde at få skubbet det hele lidt.
Prøv at holde fast i mit forslag om at han skal have skemad, når han vågner og mælk inden han sover igen. Lige nu skal du ikke gøre så meget anderledes ved måden han puttes på. Det er fint at han ammes, lukker øjnene og lægges i seng og lulles til ro der - det er ikke det du skal ændre på lige nu, det er rytmen, påvirkningen af hans indre ur netop via mad, søvn, aktiviteter osv. til faste tider.
Det er ikke store mængder skemad han skal have, men 3 gange dagligt og max ½ dl. hver gang vil være rigtig fint, vand af kop og så stadig masser af amning.
Pas på med at erstatte brystet med sut - det er fint, lige når han skal sove, men ved de små opvågninger han har, er det uhensigtsmæssigt at gøre ham afhængig af sutten. Det kan være ligeså uhensigtsmæssigt som afhængighed af brystet ...
At lære at sove for sig selv i vuggen og uden bryst, det kommer i takt med at han får mere mad om dagen. Det er vigtigt at han netop får både mad og mælk nok hele dagen igennem for at kunne undvære det om natten - det er første forudsætning, for at I kan ændre på natamningerne. En ting af gangen lige nu :)
Det samme gælder at skulle køres i sin barnevogn. Det er helt okay lige nu - netop fordi I skal arbejde på at få skabt en anden rytme, få påvirket hans indre ur. Det vil være helt fint at du f.eks. fast triller ham en tur når han skal sove til middag, så han får ind i sit system, at det er der han sover dagens længste lur - igen vigtigt i forhold til rytmen, behov for mad, mælk osv. også om natten.
Håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske