Svar: Fest om natten
4. november 2010
Alder:
12 mdr.
Kære trætte mor
De fleste børn er mellem 12-18 måneder når de begynder at kunne nøjes med kun en lur dagligt og spørgsmålet er om ikke jeres datter vågner og holder fest, fordi hun om dagen måske skal til at sove lidt anderledes ...
I hvert fald kan det godt have betydning hvorvidt hun sover 1 eller 2 lure i løbet af dagen og især have betydning hvor langt tid hun sover og hvad tid ... Netop det at hendes dage varierer, kan også gøre at nætterne varierer og igen - når nætterne varierer, så gør dagene det jo også .. Så prøv om I kan komme ind i en nogenlunde fast rytme, hvor hun f.eks. begynder kun at sove en lur dagligt - gerne en middagslur på 2½ time ... f.eks. fra kl. 12-14.30 ...
Det kan også sagtens handle om at hun lige nu udvikler sig rigtig meget, måske er hun begyndt at gå rundt og øver sig derfor i at separere sig mere og mere fra jer, øver sin selvstændighed - og derfor er hun også naturligt mere pylret, tryghedssøgende og har ekstra meget behov for nærhed og fysisk kontakt. Det ses om dagen, men bestemt også aften og nat.
Større motorisk uro, rastløshed i kroppen, spiller også ind og så drømmer hun måske også mere og vågner fordi hun netop har en masse aktivitet i sit lille hoved ...
Håber ovenstående giver lidt forklaring og lidt idé til at komme videre - så mor ikke flygter ud af døren i lettere psykotisk tilstand :) :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske