Svar: Plan for opstart af skemad - kolik
3. november 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Anne og Emilie
Velkommen til og tak for din fine beskrivelse af lille Emilie.
Det lyder som om at I har haft nogle lidt hårde måneder, men det lyder også som om at der er ved at komme betydeligt mere ro på nu - dejligt :)
Så længe Emilie trives med sin mælk og ikke er blevet 6 måneder endnu, så skal du ikke tilbyde hende skemad. Et signal kan være at hun begynder at vågne og søge efter mere mælk eller at hun efter en tømt flaske virker mere sulten, eller at hun begynder at søge efter en ekstra flaske i løbet af døgnet.
Når du får disse signaler, så vil det være en god idé netop at øge hendes mælkeindtag og først, når dette viser sig ikke at være nok, så vil det være godt at starte med skemad.
Derudover er signaler at hun åbner munden bevidst, når du giver hende d-dråber, at hun kan holde og dreje sig hoved selv og følge maden du spiser med sine øjne. Hendes mave skal fungere godt og hun skal begynde at savle, som tegn på at der er nogle enzymændringer i gang i hendes spyt.
Sundhedsstyrelsen skriver:
"Det er barnets udvikling og parathed, der er afgørende for tidspunktet for introduktion af overgangskost. Flere udviklingsmæssige hensyn spiller ind: Ernæringsmæssige behov, den fysiologiske modning og spiseudviklingen. Overgangskosten børn ikke introduceres før 4-måneders alderen, fordi barnet ikke fysiologisk er modent til anden mad end modermælk eller modermælkserstatning før dette tidspunkt. Tilvænning til skemad må på den anden side ikke påbegyndes meget efter 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at få barnet til at spise en varieret kost." Citat, "Anbefalinger for spædbarnets ernæring", sst. 2005.
Når du begynder med skemad, så er det en god idé at starte med grød af ris, majs, hirse, boghvede eller quinoa. Grød af ris og majs er ofte mest milde og helt linde i konsistensen, hvor grød af hirse, boghvede eller quinoa laves af flager og grøden bliver derved lidt mere fnugget i konsistensen. Derfor er det godt at begynde med risgrød eller majsgrød og så hen af vejen variere med de andre typer.
I begyndelsen giver man kun 3-5 skefulde af gangen og der skal altid følges efter med mælk. For nogle børn er det meget svært at finde ud af teknikken, for andre går det fint, de åbner munden og spiser gladeligt den ene skefuld efter den anden. Men selvom din datter måske virker til at kunne spise meget, så skal du ikke proppe hende og lade hende selv styre det i starten. Det er vigtigt at du starter med få skefulde og stopper, så hendes mave har en mulighed for at følge med.
Bibehold den samme type grød de første 3-7 dage og øg stille og roligt indtaget. Efter en uges tid kan du begynde at tilbyde en anden type grød, så hun får lidt forskellig smag og du kan stille og roligt også begynde at tilbyde lidt frugtmos som topping for at variere smagen lidt mere. Frugtmos kan også have en positiv effekt på maven - f.eks. sveskemos, æble og pæremos - det kan sagtens tænkes, at hun vil profitere godt af at få lidt frugtmos sammen med grøden. Ved siden af tilbyder du vand af et lille glas eller en lille kop, så hun kan lære at drikke på denne måde.
Jeg anbefaler altid at man starter skemad op om dagen, f.eks. til frokost og ikke starte om aftenen. Hvis man starter med skemaden om aftenen, så vil mange opleve at barnet sover ekstra uroligt om natten og det er der jo ikke grund til.
For at skåne din datters mave, så vil jeg anbefale dig at du i starten selv laver grøden til hende og her bruger den type mme som hun er vant til at få. Ved at bruge den mælk hun er vant til skåner du hendes mave og tarm lidt ekstra.
Hvis du gerne vil give hende færdiglavet grød, fordi det er let og praktisk en gang imellem, så vil jeg foreslå dig, at du starter med produkter som indeholder mælkesyrebakterier. Det kunne måske være en god idé at du starter med lidt af disse, netop fordi din datter har så sart en mave som hun har. Det hedder ofte "pro- eller prebiotika" på pakkerne.
Der går nogle uger før hun er parat til at få to måltider skemad dagligt. Starter du med skemad når hun er 4-4½ måned, så vil hun sandsynligvis først være parat til skemad to gange dagligt omkring 5 måneders alderen. Her kan du så give grød til frokost som du plejer og begynde at introducere lidt grøntsagsmos om aftenen.
Du fortæller at hun spiser 4-5 flasker om dagen og ca 1 om natten. Mit forslag til en dagplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Små skefulde grød, stille og roligt udvides med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16-17: Flaske
Sover dagens 3. lur
Aften: Flaske og puttes til natten ca kl. 19.30-20 - Tidspunktet kan godt variere efter hvor sent dagens 3. lur ligger.
Sen aften 23-24: Flaske
Nat: Evt. flaske - men det lyder som om at hun fint kan undvære den, så det er jo dejligt. Måske har hun en rytme, hvor hun får flaske kl. 20, kl 01/02 og igen næste morgen tidlig og det er også helt fint :)
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke med skemaden og god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske