Svar: Sove om dagen
3. november 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Lene
De fleste børn på din drengs alder, vil sove 3 lure dagligt, en formiddagslur, en middagslur og en powernap sidst på dagen og det er generelt en god idé at arbejde på netop en rytme, med disse tre lure.
Samlet vil han måske sove 14-15 timer i døgnet. Det kan være fordelt lidt forskelligt, men f.eks. sove 4½ time i løbet af dagen og 10 timer om natten. Sover han længere nattesøvn, vil dagssøvnen naturligt være kortere og omvendt ... Så det kan også være at han sover 11½ time om natten og så kun sover 3 timer samlet om dagen ...
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover lidt videre
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur, sover her måske 1-1½ time
Frokost 11.30: Grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13 - tidspunktet kan variere lidt efter hvor lang en formiddagslur han tager - og sover her måske 2 timer
Eftermiddag 16-17: Flaske
Sover dagens 3. lur som ofte er en powernap på ½ times tid
Aften 18-19: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 20 - igen kan tidspunktet variere lidt efter hvor sent dagens 3. lur ligger.
Sen aften 23-24: Flaske
Midt nat 03: Evt. flaske
Nogle børn får også flaske kl ca 20, kl 02 og så igen kl. 06 og det er helt fint, sådan må han også gerne spise og sove.
Det kan være en god idé at holde fast i at han mindst en gang dagligt skal sove en lidt længere lur og hvis det hjælper ham til dette, at du triller ham i barnevognen, så synes jeg at du i en periode skal prioritere at gå en lang tur med ham midt på dagen. På den måde får du påvirket hans indre ur og får ham bedre ind i en rutine, hvor han begynder at sove lidt længere.
Hans uro om natten handler sandsynligvis om alder og udvikling, der sker rigtig meget med ham nu og han begynder at drømme mere og dermed sove mere uroligt. Han klynker måske i søvne, ligger og virrer med hovedet, slår med armene og virker generelt urolig i søvne - det er naturligt for hans alder.
Rytmen om dagen påvirker naturligt også hans nattesøvn og det lyder som om at I har brug for lidt mere struktur i løbet af dagen. Derfor har jeg sendt dig en plan, som du kan forsøge at følge, for at se om ikke det vil give lidt forskel og bedring hos jer :)
I hvert fald kan det give et billede af hvad du kan forvente...
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske