Brev:
Stadig ingen søvn om natten
2. november 2010
Alder:
6 mdr.
Stadig ingen søvn om natten
Hej Helen
Jeg har skrevet til dig før, men det er stadig helt galt, så jeg prøver lige igen.
Vi har en lille dreng på 6 mdr gammel, som har grædt helt utrøstelig hver eneste nat siden han blev født.
For at starte helt fra starten, så er Tobias født 4 uger for tidlig, men var stor og fin fra start vejede 2741 gram og var 46 cm, han er født på naturlig vis,en fødsel på ca 7 timer. 20 min efter han var født ammede jeg han og det var intet problem.
De første 14 dage af hans liv sov han rigtig meget, og vi fik af vide at vi skulle vække ham hver 3 time for at amme ham. Efter de 14 dage begyndte han at græde mens han spiste, det var ligesom han slugte luft for maven rumlede meget og han fik lidt mave krampe.. jeg var til læge flere gange og til sidst blev vi indlagt på Randers sygehus, efter et døgn hvor vi skulle veje ham inden et måltid og efter for de troede at han spiste for meget, jeg havde så meget mælk at det sprøjtede ud når han hoppede af.
Han spiste hvad han skulle men græd stadig meget når han skulle spise. lægen mente at han muligvis slugte for meget luft ved mit bryst, så vi blev enige om at begynde at give ham flaske, så fra han var 8 uger gammel fik han flaske "nan" men det var det samme, han spiste ca 20 ml og så græd han voldsomt og så spiste han lidt igen.
Det samme om natten han har aldrig endnu sovet igennem, så han er meget urolig om natten, græder rigtig meget og intet hjælper, vi tager han op, går med ham, synger, men intet hjælper, flere har sagt prøv at lade han græde sig i søvn, men det kan man ikke, han kan sagtens græde hysterisk i en time, hvor vi prøver alt havd vi har lært for at trøste ham.
Vi har prøvet alt fra zoneterapi " 2 forskellige", kiropraktor, klog kone, dråber til luft i maven, alt er bare afprøvet.
Vi fik af vide hver gang jeg var ved læge eller sundheds plejesken at vi skulle se tiden an for det var nok kolik.
Igen da han var 3 mdr blev vi igen indlagt pga gråd både dag og nat, de mente at han var stresset" ikke noget at sige til for han havde ikke sovet ordentlig i 3 mdr" efter utallige undersøgelser blev vi igen sendt hjem og fik af vide at vi skulle putte ham noget oftere. Så om dagen måtte han max være vågen i 2 timer så skulle han sove igen, den førrste måned var en kamp, han skreg sig i søvn det meste af dagen. men efter den måned, har han været glad om dagen, men stadig meget ked af det om natten
Nu syntes vi at vi har ventet længe nok, og vores familie er ved at gå helt fra hinanden, og jeg kan snart ikke hænge sammen mere.. holder det dog aldrig op, vi har fået råd fra alle og føler at vi har prøvet alt.
Men nu er han 6 mdr gammel og hans hverdag ser sådan ud.
Står op kl 7 får øllebrød til morgen mad, så leger vi.
kl ca 9 får han flaske og bliver puttet, noglee dage putter han sig bare ned, andre dage græder han ca en halv time, han sover ude i barnevognen.
kl ca 11-12 vågner han glad op og får grød igen. hirse,majs eller ris grød
så hygger vi igen, han er helt med i sin udvikling ruller fra mave til ryg, prøver at kravle frem, griner, smiler.
kl ca 14 bliver han puttet igen og sover til ca kl 16-17. han får flaske inden han bliver puttet
ca kl 17 får han kartoflermos gulerødder, broccoli.
så kommer han i bad og så kommer far hjem og hygger leger. ikke voldsom for vi prøver at gear lidt ned inden sengetid.
kl 18 får han flaske igen
kl ca 19:30 får han flaske og bliver puttet i sin egen seng, normalt uden de store problemer.
kl ca 22:30 starter det store mareridt, han græder voldsomt og det kan godt tage 1 time at få han til at falde til ro, normalt først når han får flaske men han er ikke rigtig sulten, han spiser ca 40 ml så falder han til ro og sover ca 45 min så starter vi forfra og sådan kører det hele natten, når jeg ikke magter mere plejer jeg at tage han ind i vores seng. vi prøver alt for at trøste ham. men intet hjælper.
HÅBER VIRKELIG DU KAN HJÆLPE.
Vores sundhedplejeske er ikke til den store hjælp, kommer ikke rigtig med nogle ideer, min læge siger at det er hans søvn rytme, det er også muligt, men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre ved det, man har altid hørt at man ikke må vække børn. Så det gør jeg aldrig, men det kan godt være at han sover for meget om dagen, men hvis han ikke bliver puttet når han er træt, flipper han helt ud og vi kan ikke trøste ham.
Tobias har aldrig så bare grædt lidt eller klynket, når han græder flipper han helt ud og kamp sveder, men normalt er han altid glad om dagen, det er kun natten der skaber store problemer. Han er blevet undersøgt alle vejne også i ørene og der er intet.
Med venlig hilsen
den total udmattede mor.