Svar: Salt - 9 mdr.
2. november 2010
Alder:
9 mdr.
Kære C
Man skal være påpasselig med børn og salt. Det anbefales at børn under 1 år ikke tilbydes for meget salt i maden. Salter man meget, så bør man som forældre bruge bordsalt, netop for at barnet så stadig kan få mad, der tager udgangspunkt i familiemaden.
Laver man grød og mos som udelukkende er beregnet til barnet, bør der ikke tilsættes salt. Koger du f.eks. kartofler og salter kogevandet let, så sker der ikke noget ved at bruge et par af kartoflerne til barnets mad, ligesom der heller ikke sker noget ved at tilsætte lidt salt til frikadellefarsen.
Men generelt skal man være meget påpasselige med saltmængde til små børn og derfor anbefales at bruge bordsalt, så det er de voksne der får ekstra salt og ikke barnet :)
Vær også opmærksom på, at det meste af den salt, vi spiser, kommer fra forarbejdede fødevarer såsom brød, smør, ost, kød- og fiskeprodukter. Derfor vil børn naturligt få lidt salt via kosten vi serverer og vil naturligt få forskellige smagsstoffer - også smagen af salt - selvom vi ikke tilsætter ekstra salt til barnets mad.
Håber dette er svar på dit spørgsmål, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske