Svar: Hvor meget skal min datter sove?
21. juni 2003
Alder:
10 mdr.
Kære Henriette
Hvis man har et barn, der ikke sover så meget om natten, kan man som forældre godt have lyst til at løse problemet ved at fjerne middagssøvnen. Det er dog ofte ikke en god idé.
Børn i din datters alder har brug for søvn, også om dagen. Hvis man springer dette over kan det medføre, at hun bliver sur og træt hele dagen, hvilket ikke vil være godt for hverken hende eller jer.
Du skriver ikke, hvad tid hun bliver puttet og hvornår hun står op om morgenen. Det er selvfølgelig afhængigt af dette, hvor meget søvn hun har brug for i løbet af dagen. Men 2 gange 1½ time synes jeg umiddelbart lyder helt fint.
Vær opmærksom på, at hun godt kan være søvnig om aftenen, men nogle børn har en evne til at kunne holde sig vågne og kræve fuldstændig opmærksomhed trods træthed.
Du må hjælpe hende til at slappe af og falde til ro, ved at skabe et genkendeligt ritual for hende og undgå voldsomme lege før sengetid.
Hvis hun fortsætter med ikke at ville sove, fordi hun har sovet for meget i løbet af dagen, må du forsøge at ændre lidt på hendes rytme. Evt. en sammenhængende middagslur i stedet for to mindre.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske