Svar: Flaske, træthedstegn mv.
24. oktober 2010
Alder:
1 mdr.
Kære Mette
Jeg ved godt, hvad der sker ... :)
Det handler om, at når du putter din dreng til natten, så får han flaske, spiser godt, sover godt, vågner, får flaske og sover videre. Det betyder at han naturligt vågner og er sulten, når han vågner om morgenen og derfor er du lige nu nødt til at give ham mælk, når han vågner og ikke inden han skal sove ...
Det der var min plan, var at du måske ved at give ham lidt når han vågnede kunne holde ham lidt hen og så få givet ham et mere rigtigt hovedmåltid inden han så skulle sove næste gang, netop fordi det at få flaske, inden han skal sove, vil hjælpe ham til også at sove lidt længere. Og min tanke var, at du således kunne forsøge lidt ligesom hvis du ammede :) netop at give lidt fra det ene bryst, når han vågner og fra modsatte bryst inden han skulle sove ... - altså prøve med lidt samme princip, selvom han fik flaske ...
Men nu har du forsøgt og det har ikke rigtig haft nogen effekt, tvært imod, virker han lige nu ret sulten når han vågner og skal naturligvis have det han har behov for. Derfor skal du måske give ham en fuld flaske, når han vågner og så en lidt mindre tår at sove på, det kunne også være en løsning.
Netop i takt med at han bliver ældre, vil du højst sandsynligt kunne trække tiden lidt, når han vågner og inden han får mad - han vil vågne op, have behov for at blive skiftet osv. inden du så laver flasken klar og på den måde vil flasken på sigt måske komme til at ligge midt i hans aktive periode - i hvert fald i en periode og det er okay.
Der findes desværre ikke nogen fast løsning, børn er forskellige og spiser meget forskelligt af flaske og derfor er du nødt til at prøve dig frem og gøre, som du fornemmer han lige nu trives bedst med - og så indstille dig på, at han vil ændre spisemønster fremover :)
Med hensyn til hvornår han er putteklar og at kunne aflæse ham, så er børn her også forskellige og nogle børn sender meget tydelige signaler og andre gør ikke ...
Spædbørn har lidt forskellige måder at vise tegn på træthed og tegn på lyst til at pludre og de små signaler lærer man stille og roligt hen af vejen. Generelt siger man at børn har forskellige bevidsthedsstadier og det er vigtigt at du kender til dem.
Stille årvågenhed: Er der hvor jeres dreng ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Han ligger helt stille, følger med øjnene men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, han kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at han har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at han har behov for at sove.
Gråd: Han begynder at græde, han har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke at han nu er ved at være sulten. Måske vil han gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk han har fået bundfælle sig.
Døsig: Når han er træt og har brug for at blive puttet. Døsighed ses også lige når han er ved at vågne lidt op fra en lur. Han bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, han rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og han ruller med øjnene. Det er i denne periode at han skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte ham på dette tidspunkt, så giver I ham mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.
Når det er tid til at sove, så skal han have sin flaske, måske bare en lille tår, det er helt fint :) Herefter skal du svøbe ham i et klæde og putte ham med en sut. Når du lægger ham fra dig, så gør det stille og roligt med bløde og vuggende bevægelser, ligeså stille fra din favn ned i liften eller i barnevognen. Hold dine hænder stille og roligt på ham, så han mærker at du er der og hjælper ham til ro.
Når du sidder med ham og giver ham mad, så skal han forholdsvis hurtigt derefter, når han viser træthedstegn puttes. Han skal således ikke nå at falde i søvn i dine arme, men skal puttes i liften lige der, hvor han lige misser med øjnene og registrerer at han bliver flyttet, men stadig er træt nok til at sove. Han skal således ikke ligges spilvågen i liften, men på det tidspunkt hvor du fornemmer at han er putteklar og lige ved at falde i søvn, på den måde kan du hjælpe ham videre i søvnen og lære ham at sove i lift, seng eller barnevogn :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :) Stort knus herfra!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske