Svar: Vågner tidligt - stadig træt
23. oktober 2010
Alder:
18 mdr.
Kære Jette
Det er meget svært at ændre på rytmen, når lillepigen er i dagpleje, de er på tur hele dagen og sovetiderne der ligger fast ... men spørgsmålet er også om det er nødvendigt at ændre så meget.
Det er nemlig meget fint at hun med den alder hun har nu, kun sover en lur dagligt. Det vil virke forkert pludselig at indføre en formiddagslur også - og det vil bestemt ikke gøre at hun begynder at sove længere af den grund ... Men det kan have noget at sige, hvor lang en middagslur hun tager og hvor sent den ligger, fordi det også vil påvirke tidspunktet for hvornår hun kommer i seng om aftenen ...
I forhold til hendes alder, vil det være rigtig fint, hvis hun sover middagslur fra kl. 12-14 og herefter kommer op og er aktiv indtil hun så puttes i seng om aftenen f.eks. kl. 19.30-20 alt efter hvor tidligt I skal op om morgenen. Hun må gerne sove 11 timers nattesøvn, det vil sige sove fra kl. 20 til kl er 7 ...
Du skal også medtænke at hun godt kan vågne, fordi hun er sulten og at det kan være en rigtig god idé at give hende en godnatgrød som en fast del af hendes putteritual. Med grød i maven lige inden sengetid, så er der større sandsynlighed for at hun kan sove lidt længere.
Hun kan også være tørstig og her kan du give hende en drypfri kop med vand ind i sengen, som hun kan drikke af, hvis hun vågner og har brug for det og så derefter sove videre.
Med hensyn til at slå jer, så skal I naturligvis sige nej og samtidig med at I siger nej, vil det være rigtig godt, hvis I kan sætte hende fra jer. Det at fjerne hende fra jer, markere ved at sætte hende ned, at hun ikke kan være i favn når hun slår, vil hjælpe hende til at huske at det er forkert.
Når det sker under skiftningen af ble, så vil det være godt at I inddrager hende mere i bleskiftet. Det at hun slår, kan godt være udtryk for at hun føler I bestemmer for meget og tvinger hende til noget hvor hun ikke kan sige nej og hun sætter så sin vilje igennem, viser sin selvstændighed ved at slå. Derfor skal hun inddrages ved at I beder hende selv løfte numsen, når hun ligger på puslebordet, I kan give hende lidt creme på fingeren og bede hende om selv at komme lidt creme på sin numse osv. så hun føler at det ikke er noget I gør ved hende, men noget I er fælles om og således også noget der er lidt dejligt :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske