Svar: Sult og søvn om natten
21. oktober 2010
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Det lyder som om at det går rigtig fint med drengene og som om at de udvikler sig godt og i sund retning - dejligt :)
Det er meget flot at kunne sove fra kl. 19 til 02, få flaske og så sove videre til kl. 7 ... det er faktisk at sove igennem og super fint!
Jeg ser ingen problemer i at du tager din dreng eller begge over til dig om morgenen, når de vågner ud på morgenstuden og du gerne vil kunne sove lidt længere. Det er både hyggeligt, trygt og omsorgsfuldt og helt fint. Det lyder ikke som om at din dreng er afhængig af favn for at sove, han falder fint i søvn i sin seng og registrerer at han ligger der og I arbejder så lige nu på, at han skal lulles videre i søvnen når han vågner. Her er det fint at tage ham op, når han græder, berolige, kærtegne og lægge ham igen, når der atter er ro på - som "babywhisperer" beskriver.
Du skal dog være opmærksom på, om han behøver komme op hver gang og lægge mærke til hvordan han reagerer i dine arme. Hvis det giver ro og virker, så er det fint, men nogle gange kan man fornemme at han næsten bliver mere irriteret af det og så er det bedre at lade ham ligge i sengen og du så med dine hænder på hans krop, vugger ham stille imens han ligger ned, så han stadig lulles videre i søvnen, men uden at blive løftet op og ned :)
Så det lyder ganske fornuftigt at I lige nu bibeholder den gode rutine med at de falder i søvn i egen seng, forsøges lullet videre til ro, når de vågner om natten og lære at sove videre - men hen på morgenstunden er det fint at de kommer over i jeres seng, når I alle nyder dette og har glæde af netop den tætte kontakt :) I skal her naturligvis medtænke at de ikke må få det for varmt og at de skal have egen dyne - der skal være plads nok til dem i sengen ... men mon ikke far står op netop om morgenen, så drengene kan få hans plads og I kan sove lidt længere, hvilket alle lyder til at nyde ... :)
De fleste børn spiser mest først på dagen og mindre sidst på dagen, men der er jo aldrig regler uden undtagelser og så længe din dreng (drenge) tager på og virker til at trives med deres indtag, så må du et eller andet sted lade dem flekse. Børn der ammes, flekser jo også ved brystet, så de nogle gange spiser lidt og i kort tid og ved andre måltider spiser længerevarende og børn der får flaske kan også have brug for lidt fleksibilitet ...
Det er vigtigt at du stadig tilbyder mælk flere gange dagligt, også selvom han nogle gange måske kun drikker 50ml, så tæller det også med. Andre gange skal han så drikke en helt flaskefuld og det gør han jo tilsyneladende også. Du må tro på, at hvis du tilbyder, så tager han, hvad han har behov for :)
Og så skal du naturligvis sørge for at hans mave holdes godt igang. Hvis han har tendens til forstoppelse, så kan det faktisk godt påvirke hans indtag af mad og gøre at indtaget svinger unødigt meget. Derfor er det vigtigt at han har afføring og at han let kan komme af med det - han bør have blød afføring en gang i døgnet.
Håber du hermed har fået lidt ro med på vejen, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske