Svar: Sove på maven - 1 mdr.
21. oktober 2010
Alder:
1 mdr.
Kære Christina
Tillykke med lillesøster, hun lyder til at være en rigtig fin lille pige, som trives godt med amning - dejligt :)
Det er rigtigt at det nogle gange kan hjælpe lidt på maveuroen at lægge barnet på maven - især hen over dine ben eller på din brystkasse, som du også beskriver.
Børn må gerne ligge på maven, faktisk er det vigtigt at de ligger på maven, fordi de derved får styrket deres nakke og rygmuskler, MEN det bør være når de er vågne eller når du er ved siden af hende, så du kan holde øje med hende hele tiden - og du skal selv være vågen!
For det er jo, som du også er inde på, risikoen for vuggedød som man er bekymret for og det er en bekymring som skal tages alvoligt. I begyndelsen af 1990’erne fik man dokumentation for at børn der sov på maven var i øget risiko for vuggedød. Derfor ændrede Sundhedsstyrelsen sine anbefalinger om spædbørns sovestilling og dette medførte et kraftigt fald i hyppigheden af børn der dør vuggedød.
Man har påvist at risikoen for vuggedød er op til 10
gange højere, hvis barnet sover i maveleje i forhold
til rygleje. Man har også påvist, at risikoen for vuggedød er dobbelt så stor, hvis barnet sover på siden. Det er altså ikke uden grund at man anbefaler at børn skal sove på ryggen
Det anbefales ikke at man sover sammen med sit barn og det kan være problematisk, hvis du sover med hende på din brystkasse om natten. Der er her stor risiko for at din datter bliver overophedet og hvis hun får en for høj legemstemperatur, så kan der dannes det der hedder interleukiner, som kan have en hæmmende effekt på åndedrætscentret og medføre død. Man mener at årsagen til mange vuggedødsfald er, at børn der sover på maven ikke kan komme af med overskydende varme.
Så om dagen hvor du er vågen, så er det helt fint at hun ligger hos dig og finder roen på din brystkasse - intet er jo mere dejligt end at sidde med sit spædbarn der :) Men om natten, bør hun sove med lidt afstand til dig og med sin egen dyne.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske