Svar: Mad og amning - 10 mdr.
20. oktober 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Maibrit
Hvor er det dog et dejligt brev - og ja, det er skønt at være mor! :)
Du må meget meget gerne amme din datter 2 gange i døgnet indtil hun er 12 måneder gammel. Og disse to amninger kan meget fint ligge netop aften og en gang i løbet af natten :) Det er helt perfekt, det er lige efter bogen!
Derudover vil det være rigtig fint at hun får mælk i sin havregrød om morgenen og evt. får lidt sødmælk af et glas. Hun får også kalk via ost, sovs, et surmælksprodukt i løbet af dagen osv. og på den måde bliver hun meget fint dækket ind.
Når I ved 1 års alderen trapper ned i amning, så vil det normalt være amningen kl. 02 som fjernes - her kan hun få lidt vand, hvis hun er tørstig, men ellers er det et spørgsmål om at få brystet erstattet med noget andet tryghedsgivende, det kan være en bamse, en klud eller andet.
Amningen inden putning kan bibeholdes sålænge I begge har det godt med det og synes det fungerer og når du på et tidspunkt stopper helt med at amme, så vil et nyt putteritual skulle træde i stedet. Det kan være at hun får læst en godnathistorie, du synger en sang eller lignende og igen erstattes brystet med en bamse eller hvad hun nu virker til at ville synes er rart :) Børn er netop ofte 12-18 måneder, når de tager en substitut i form af f.eks. en puttebamse, slaskedukke eller lignende til sig og den vil så følge dem både om dagen, når de passes ud og om aftenen, når de skal sove :)
Men lige nu lyder det du fortæller super fint og som et helt naturligt og relevant behov og du må meget gerne amme hende de to gange :)
Fortsat held og lykke og dejligt at høre, at du har kunne bruge mine madplaner :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske