Brev:
Vågner ALT for tidligt
20. oktober 2010
Alder:
15 mdr.
Vågner ALT for tidligt
Hej Helen
Oscar er 15 måneder gammel og på alle måder en frisk fyr med mod på ting. Han mosler rundt dagen lang og er det meste af tiden en glad dreng. Men lige nu bøvler vi meget med nætterne/tidlige morgener. Og det er her vi søger dit råd.
Siden maj måned har Oscar sovet godt det meste af natten. Det har glædet os rigtig meget over, da hans storesøster først er begyndt at sove gennem hele natten nu - og hun er fem!
Men sidst på sommeren begyndte hans møsnter at ændre sig. Fra at kunne sove fra kl 19.00 om aftenen til ca kl6/6.30 om morgenen gik han nu til at sove 19.00 til 4.30. Vi tænkte at vi nok måtte gøre noget ved han putte-tidspunkt og derfor kommer han nu i seng kl 19.30 - det har ikke gjort nogen forskel:( Vi kan umuligt trække den længere om aftenen da han bare er så træt.
I løbet af dagen sover Oscar to lure - en morgenlure omkring kl8/8.30 - i hverdagen sover han den hos sin dagpleje - han sover på en madras midt imellem alle de andre børn der leger - så han er træt når han kan finde ro der midt i legen! Morgenluren varer alt fra 20 min til 45 min.
Til middag sover Oscar ca 2 timer. Vi har prøvet at skære morgenluren væk, i håb om at det kunne ændre hans nattesøvn - måske han sover for meget!?! Men det gik helt skævt - vi forsøgte i ca 14 dage, men Oscar blev så overtræt at han i de 14 max sov 1 time til middag - han kunne slet ikke finde ro.
Lidt om hvordan natten forløber. Oscar kommer som skrevet i seng kl 19.30 og han sover inden længe - somme tider med lidt brok men ikke noget særligt.
Oscar sover som regel uden at vække os andre helt indtil kl 4/4.30. Når så han vågner kan han en enkelt gang imellem stilles tilfreds med en sut og et par stryg på ryggen og så sove videre - men max en halv time. Når kommen bliver 5 (og sommetider tidligere) vil Oscar bare op - han står op i sengen, råber og bliver helt vildt hidsig hvis vi blot lægger ham ned og går igen.
Vi har forsøgt at lægge ham og gå ind til ham jævnligt men han bliver bare mere og mere hidsig og også vågen - og vi er henne på et tidspunkt at natten/morgenen hvor resten af familien sommetider vågner ved det!
Tager man Oscar op kl 4.30 så sidder vi med ham i armene i stuen med lyset slukket. Han putter sig men ikke mange minutter af gangen så skal han skifte stilling eller op og kigge og sige lidt. Men han falder ikke i søvn. Når klokken nærmer sig 6 tænder vi lyset og vi begynder at snakke lidt og kl 6 finder vi morgenmaden frem - helst ikke før.
Sikke en smøre... nå men der hvor vi har brug for råd handler om hvordan vi får Oscar til at sove lidt længere om morgenen - vi behøver ikke at han sover til kl 7 el 8 - men kunne vi bare komme hen til kl 6 ville det være ren luksus. Har selv overvejet at tage morgenluren fra ham igen, men synes det er synd for ham for han er tydeligvis træt når klokken bliver 8 - klar for der har han jo været i gang i 3 timer!
Har du nogle ideer til hvordan vi griber det an?
Tak for hjælpen
Lene