Svar: Søvn og storesøster
20. oktober 2010
Alder:
3 mdr.
Kære Camilla
Man skal aldrig være nervøs for at spørge mig :) Ingen spørgsmål er dumme spørgsmål og jeg svarer alle! Og selvfølgelig er jeres datter fantastisk!
Med hensyn til lillebror, så vil børn netop i 3-4 måneders alderen ofte begynde at powernappe mere og tage meget korte lure i løbet af dagen. Børn i denne alder begynder at opleve mere af verden, følge meget mere med i hvad der sker omkring dem, de skelner mere og mere bevidst hvorvidt de er ude eller hjemme, om de er i favn hos mor eller en fremmed osv. Derfor vil børn i denne alder ofte ikke sove særligt længe om dagen, det virker som om at de ligesom ikke vil give slip på oplevelserne, at de har brug for at få det hele med.
Vi har alle behov for søvn for at trives og ha det godt. Små børn har naturligt mere brug for søvn end voksne har og små børn har også brug for flere lure i løbet af en dag for at trives og udvikles. Som udgangspunkt sover vi, når vi er trætte og vågner, når vi ikke har brug for at sove mere ...
Når vi sover, så bearbejder vi alle indtryk og stimuli vi har fået, man kan sige at vi bliver stærkere, klogere af at få vores søvn. Du kender det også fra dig selv, at nogle ting skal man lige sove på for at finde en løsning. Du kan stå i en problemstilling, som virker uløselig, men når du har sovet på det - så løser det sig alligevel og for børn er det på samme måde vigtigt at få lure i løbet af dagen, fordi det er under søvnen at tingene de lærer, de stimuli de får, lagrer sig.
Vores søvn består af forskellige faser, en normal søvn vil indeholde perioder hvor vi sover let, perioder hvor vi sover dybt og perioder hvor vi drømmer. Små børn har ikke samme søvnmønster som voksne, det ændrer sig stille og roligt og netop i 3-4 måneders alderen sker der ofte en ændring. Søvnen ændrer sig yderligere omkring 8-9 måneders alderen, så man kan ikke helt sammenligne måden børn og voksne sover på.
Det der vil være rigtig godt for jer nu, er at arbejde på en rytme, hvor I får jeres dreng til at sove 3 lure dagligt - en formiddagslur, en lur over middag og en lur sen eftermiddag og alt efter hvor sent den sidste lur ligger, må man så vurdere, hvor tidligt barnet skal i seng om aftenen. Det er ikke usædvanligt at børn i 3-4 måneders alderen sover deres 3 lur så sent, at de ikke går i seng før kl. f.eks. er 22 og mange forældre bliver bekymrede fordi de har en forventning om at børn sover kl. 20 om aftenen ... Men sådan er det altså ikke nødvendigvis i denne alder :)
For at vurdere børns søvn, er man derfor både nødt til at se på barnets alder og behov, hvordan barnet sover hele døgnet igennem og naturligvis hvordan barnet trives med sin søvn.
Hvis barnet sover en lang og god nattesøvn, så vil lurene naturligt blive kortere i løbet af dagen og netop i den alder, hvor børn har brug for 3 lure dagligt og naturligt følger mere med i verden - så vil barnet normalt ikke sove 3 timers lur i løbet af dagen. Modsat, hvis man nu har et barn der sover 3 timer hver formiddag og eftermiddag, så vil nattesøvnen naturligt ofte blive kortere - for samlet set, har barnet jo et søvnbehov der skal dækkes over et døgn, på den ene eller den anden måde...
Det kan være ganske udmærket at bruge skemad til at få skabt mere rytme i løbet af dagen og på sigt netop komme ind i en rutine, hvor jeres dreng sover sine 3 lure dagligt. Men da han endnu ikke er så gammel og da han også har lidt problemer med maven, så er det vigtigt at du ikke starter for tidligt.
Jeg mener at din dreng får fuld MME og derfor har du rimeligt styr på, hvor meget han får. Men måske vil det hjælpe ham, at du øger ham lidt i indtag. Det kan nogle gange hjælpe at indføre en ekstra flaske i løbet af dagen, det kan også nogle gange hjælpe at dele flasken i to, så han får ½ flaske, når han vågner af en lur og ½ flaske inden han skal sove næste lur .... Det kan gøre at han spiser lidt mere, hvis der er en skiftning imellem flaskerne. Du skal ikke dele hans måltider hele tiden fremover, men at gøre det i et par dage, kan nogle gange have effekt.
Og så er det en rigtig god idé at flaske nu gives som en fast del af putteritualet og så han konsekvent får flaske, når han skal sove. Han skal være fyldt godt op i maven for at sove godt og det er vigtigt og naturligt at mælk gives, når han puttes. Faktisk kan det måske hos jer, være nødvendigt at du giver ham flasken igen, når han vågner efter 20 minutter så det er der han har brug for lidt ekstra, hvorefter han så kan sove videre og sove længere - det må komme an på en prøve.
Hos børn der ammes, ser man faktisk nogle gange at barnet får bryst, sover, vågner op og ammes igen efter 20 minutter og derefter sover - og det er helt normalt og helt okay. Samme rytme, samme behov, kunne jo godt gøre sig gældende, selvom han får flaske og i princippet skal børn der får flaske have lov til at flekse ligesom børn der får bryst :)
Med hensyn til fladhed af hans kranie, så er det nu I virkelig skal gøre en indsats, det er nemlig især i de første 3 levemåneder at barnets hoved tager facon efter hvordan barnet ligger.
Da jeg ikke kan se ham, ved jeg ikke om det kun er baghovedet der er fladt eller om han også er flad i siden af hovedet .. måske lidt begge dele ... Det har naturligvis betydning hvor og hvordan han er flad, fordi det er der, hvor han er flad, at han skal aflastes. Det vil sige at der ikke må ske tryk på den side. Skævhed i kraniets form opstår nemlig når barnet placeres langvarigt i samme stilling og I skal derfor sørge for at dette ikke sker.
Han skal for det første ligge så meget på maven som muligt, fordi der i maveliggende stilling ingen tryk er på kraniet overhovedet. Det betyder at han skal lægges på maven, når han er vågen. Han kan ligge på et tæppe, evt. med ammepude eller lignende under brystkassen, han kan ligge på maven hen over dine lår, på puslepuden, foran et spejl osv. for at gøre det sjovere for ham at ligge der.
Du kan også købe en drejeskive, som han kan ligge på - f.eks. har lamaze lavet en mariehøne til dette formål ... måske kan du finde en brugt, så det ikke er spildt, når han nu er blevet så gammel trods alt ....
Han skal ikke placeres i skråstol eller lignende - det dur ikke, da en sådan også giver tryk på hovedet/nakken. En autostol er nødvendig, når I er ude at køre, men han skal ikke være i den, hvis I ikke er i bilen. Så er det bedre at tage ham i en bæresele, når I f.eks. handler, så hovedet igen er frit eller kun let støttet og hvor du med dine hænder, kan dreje det så støtten kommer der, hvor han ikke har problemer.
Derudover skal han, når han bæres på jeres arm, også der bæres maveliggende eller bæres på den arm, som ikke trykker hans hoved. Det vil sige at hvis han f.eks. er skæv i venstre side af hovedet, så skal han bæres på jeres venstre arm. Når I bærer ham på venstre arm, så vil hans højre og dermed ikke flade side være den der 'presses' ind mod jeres bryst og den venstre side af hovedet vil være fri.
Vær på samme måde opmærksomme når han spiser flaske, - han skal så vidt mulig ligge, så han ikke får et tryk på hovedet, på den side, hvor han er flad.
Når han sover, så skal I sørge for at hans hoved bliver drejet til den side, hvor han ikke er flad og han skal hjælpes til at holde sit hoved i den stilling. Det er vigtigt at han ikke ligger fladt med hovedet og kigger frem, da det vil gøre ham flad i baghovedet, han skal ligge med hovedet drejet til siden, normalt henholdsvis til venstre og højre, men hos jer til den side, som ikke er flad.
Tag en sok og fyld den med grødris, så I får en lidt tung og fortsat blød pose. Læg den ved hans hoved, når han skal sove, så er det med til at holde hans hoved til den side, hvor I vil have det liggende. I er nødt til aktivt at gå ind og flytte på hans hoved, når han sover, så han 'tvinges' til at holde hovedet til den ikke-foretrukne side.
Læg ham evt. også modsat i sengen, hvis sengen står op af væggen, så kigger han måske mere ud i værelset end ind og ved at ligge ham modsat, kan I få ham til naturligt at dreje sit hoved, fordi han vil søge mod lyset. På samme måde skal uroer osv. hænges op til den side, hvor I vil have ham til at se hen.
Jeg håber ovenstående hjælper videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske