Brev:
Søvn og storesøster
20. oktober 2010
Alder:
3 mdr.
Søvn og storesøster
Hej igen Helen.
1000 tak for dit svar. Man er som mor altid lidt nervøs for at spørge om sådan noget om ens barn har særlige forudsætninger, fordi man jo bare synes at alt det hun kan er fantastisk. :-D
Jeg kan så tilføje at alle de punkter du nævnte opfylder Isabella til punkt og prikke, så vi vil selvfølgelig holde lidt øje med det, men ellers går vi ikke så meget op i det. Ikke andet end at støtte hende i hendes interesser, som jo netop er puslespil især.
Men jeg har læst, at det vist først er fra 4 års alderen at man virkelig kan se om ens barn er lidt hurtigere.
Nå, men jeg har nu nogle mere konkrete spørgsmål. ;-)
Det første er vedr. Isabella og hendes nye status som storesøster. Hun har stadig et stort behov for min opmærksomhed og den giver jeg så meget jeg nu kan. Hun er også begyndt at vise ømhed og omsorg overfor lillebror og han er især ved at interessere sig for hende.
Men ellers er hun ikke så interesseret i ham endnu. Hun går meget og siger at han er sød, og så kigger hun på mig altid bagefter. Kan det være fordi hun virkelig synes han er sød eller for at ..ja.. lyder åndsvagt, men prøver at imponere mig eller sådan noget...hahaha...
Men vi har så trukket nitten igen vedr. baby og søvn. Han sover faktisk VÆRRE om dagen end hun gjorde. Hun sov trods alt en halv time ad gangen og nogle gange et par timer. Han tager ca. 20 minutter og er ekstrem svær at "hjælpe videre" i søvnen.
Han bliver snart 4 mdr. og skal så småt begynde at spise andet. Tror du det vil hjælpe på hans søvn?
Og er der noget der er bedre end andet at starte med? Jeg tænker mere på hans kolik, som stadig spøger. Han har især sidst på dagen virkelig ondt. Især når han prutter.
Vil grød og andet ikke stoppe systemet mere? Og skal jeg vente lidt længere tror du?
Han er også blevet flad i baghovedet, men vi er i fuld gang med at træne med ham. Altså lægge ham på maven, gå med ham på armen og lave gymnastik med ham, hvilket han skraldgriner over. :-D
Har du andre ideer med hvordan man kan lægge ham? Han ligger i den der kile fra kiropraktoren og jeg prøver at læge ham på siden, men det gider han ikke.
Men det er vel ikke for sent at rette hans hovede op, vel? Det håber jeg ikke.
Nu er han jo vant til at jeg gynger ham i liften når han skal sove, men hvornår tror du man kan starte stille og roligt med at lægge ham i tremmesengen? Jeg mener mere hvordan man kan vænne ham af med at blive vugget? Jeg vuggede jo Isabella i armene til hun var 1 år, hvilket jeg helst ikke vil gentage igen.
Isabella viser stadig ikke tegn på at ville være renlig. Hun siger til når hun tisser eller laver i bleen, og er meget interesseret i hendes nedre dele. Sidder og piller sig i det. Vi siger at hun godt må, men at hun skal gå op på toilettet, men det gør hun ikke. Skal vi gøre noget eller vil det komme af sig sekv når hun ser de andre i børnehaven?
Og hvornår siger man at man SKAL lære dem det?
Nå, endelig lidt konkrete spørgmål.
Hun ved forøvrigt godt at farfar er død. "Han er oppe i luften", siger hun, og hun er også med nede på kirkegården og lægge blomster.
Med venlig hilsen
Camilla