Svar: Madvaner kørt af sporet
20. oktober 2010
Alder:
3 år
Kære Charlotte
Jeg er naturligvis enig med dig i at det ikke er nok at få fuldkornspasta med ketchup frokost og aften. Det er ganske fint, at I holder lidt pause med rugbrød i en periode, og i stedet giver ham pasta med i børnehaven, men han skal have kød og grøntsager sammen med sin pasta.
Pasta kan være rester fra aftensmaden og derfor også være pasta med kødsovs. Det kan også være små stykker kylling eller et kyllingelår du giver ham med, eller måske kan du få ham til at spise lidt pølser eller lignende.
Sammen med pastaen skal han også have grøntsager som ærter, majs, gulerod og rød peberfrugt og det vil være fint, hvis du sammen med dette også gav ham lidt frugt. Nogle gange kan netop råkost lavet med gulerod, æbler, og små stykker ananas og måske lidt kokos drysset på, være det der skal til for at han spiser mere og får lidt variation.
Det er vigtigt at han får variation med i børnehaven, men også vigtigt at han ikke får alt for store mængder og maden må ikke være pakket ind i små sølvpapirspakker. Han kan simpelthen ikke overskue, hvad han har med, hvis han skal pakke tingene ud. Derfor skal du købe en madkasse som er inddelt i rum og med et stor låg, som tages af og så maden er synlig og let at overskue. I det ene rum ligger lidt pastasalat med grøntsager, i det andet 1/4 rugbrød måske ½ klappet sammen, i det tredie lidt kød, kylling, pølse eller andet. Der kan være bestik i låget.
Mad sat på spyd, kan se festligt ud og gøre det mere interessant at spise det. Det kan være frugtspyd, grøntsagsspyd eller blanding af begge dele og gerne med lidt kylling, rejer eller lignende på også.
Sovs til maden kan gøre at der er lettere at tygge. Retter med hakket kød, lasagne f.eks. eller boller i karry, ris med sursødsovs og kylling, farsbrød eller lignende vil ofte være et hit. Også grøntsagssuppe kan du lave til ham (se i babykøkkenet, her på siden, hvordan du laver det).
Og så må du forsøge at lave vegetariske retter og medtænke protein via nødder, bønner, linser, grove kerner osv. så han på den måde får lidt ekstra og også får en pause fra kødet. Ligesom du må prøve at undvære kartofler, men give ham alle mulige andre slags grøntsager ... og naturligvis stadig supplere ham med en multivitamin dagligt. Nogle børn får kvalme af kartofler ...
Bag boller med forskellige grøntsager i, brug også kerner af forskellige slags og bag også pølsehorn, så han på den måde får lidt kød og vender sig til at spise det igen ...
Og så skal du naturligvis også sikre dig, at han ikke får kvalme og brækfornemmelse fordi han lige nu er hævet i svælget, har problemer med hævede mandler eller andet som generer ham - har han det, så er det naturligt at han har svært ved at synke og så skal han naturligvis behandles.
Tal også med børnehaven om at de skal være opmærksomme på at din dreng kommer hjem med madpakken retur og at de skal forsøge at motivere ham til at spise mere. Måske falder han for meget i snak, lytter for meget til historien de læser højt eller lignende, som gør at han glemmer at spise - det går jo heller ikke, de er nødt til at huske ham på at spise sin mad og netop pointere at de andre børn også spiser og udnytte at når de spiser sammen, så kan han spejle sig i dem og måske derfor spise lidt mere ... De må godt presse ham lidt "Daniel du skal lige spise din pasta inden du rejser dig fra bordet" eller lignende - så han spiser færdig som de andre børn inden han kan lege .. små krav, som han skal opfylde og som ikke er urimelige, for ellers spiser han jo ingenting ...
Håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske