Brev:
Madvaner kørt af sporet
20. oktober 2010
Alder:
3 år
Madvaner kørt af sporet
Hej Helen
Jeg er ved at blive noget kun bekymret på Daniels vegne, da hans madvaner er kørt helt af sporet.
Han har aldrig været den store spiser og været yderst selektiv i hans madvaner - vi har derfor tyet til smoothies for at sikre os, at han fx får grønt nok.
Det er som om, han ikke kan lide følelsen af mad i munden, især kød og kartofler volder ham store problemer - han er ved at brække sig, når han skal tygge og sluge det.
Siden han startede i børnehaven den 1. september, er hans kræsenhed blevet fuldstændig sindssyg.
I starten ku han godt spise sin rugbrødsmadder som altid - men lige pludselig vendte det og han nægtede at spise det.
I 14 dage kom hans madpakker med hjem igen næsten urørte - der var maks spist en kvart mad og nogle gange kun et par enkelte bidder af den kvarte.
Det gik selvfølgelig ud over hans energiniveau og så var det, vi begyndte at give ham fuldkornspasta med i stedet for.
Men nu er det, det eneste han vil have...
Her er en kort men præcis liste over "godkendte" madvarer:
pasta,
pølser,
æg,
kiwi,
æbler,
pærer,
knækbrød,
riskiks,
spelt
cornflakes og
mini havrefras.
Rugbrød er han jo helt gået fra - det samme med kød, sovs og kartofler.
Han vil dog gerne have mælk og får ca. ½ l dagligt og så vand for resten af pengene.
Hans madindtag ser pt. således ud:
Morgen:
1 skål spelt corneflakes ell. mini havrefras med mælk.
½ glas mælk
1 multi vitamin
2 fiskeolie vitamin
Formiddag:
1 riskiks
½-1 stykke frugt
Frokost:
Fuldkornspasta med ketchup
Eftermiddag:
1 riskiks
½-1 stykke frugt
Aften:
Fuldkornspasta med ketchup.
Godnat måltid:
½-1 banan
1 glas varmt mælk med honning
Når jeg sidder og kigger på det, så synes jeg bare ikke der er nok næring til at vokse og udvikle sig med.
Hans almene trivsel er god nok, der er gang i ham og han er i rivende udvikling både sprogligt og fysisk. (Han er vokset 2 cm på 2 mdr.)
Jeg synes bare, han ser så bleg ud og jeg er selvfølgelig bange for, at han ikke er vel på trods af at han virker tilfreds og ikke mangler energi.
Han er 92 cm høj og vejer 14,9-15,3 alt efter, hvilket tidspunkt på døgnet jeg har vejet ham.
Jeg er ikke fan af, at tvinge ham til at spise noget han er ved at kværkes i - men jeg vil jo heller ikke fejlernære ham i længere tid, så han går helt i stå udviklingsmæssigt.
Han har aldrig været stor - han var kun 49 cm lang og vejede 2710 g ved fødslen, som var til termin.
Lægen siger at han ikke mangler noget som sådan og følger sin egen kurve - med kontinuerlig stigning.
Alligevel er jeg bekymret, især over evt. protein mangel - kan du hjælpe mig?
Med venlig hilsen
Charlotte