Svar: Udpræget morgenmenneske
19. oktober 2010
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære Mette
Mon ikke der er tale om en periode, som I lige nu skal igennem. Jeres dreng har en alder, hvor han naturligt begynder at kunne vågne om natten af en drøm og mareridt lignende drømme ligger tit hen på morgenstunden, så måske er det drømme som vækker jeres dreng kl. 4-5 om morgenenen.
I kan overveje om han skal ind til jer, når han vågner der i håb om at han så vil kunne sove videre, puttet mellem jer under dynen. Hvis han ikke har fået en åben seng endnu, så kunne det måske hjælpe ham, at han selv kunne trisse ind til jer med puden under armen og sove videre hos jer, når han vågnede tidligt - i hvert fald kunne det gøre, at I fik sovet lidt mere, fordi I ikke behøvede stå op ...
Modsat, hvis han stadig sover i sin tremmeseng og det fungerer, så bibehold den lidt endnu, netop fordi han sover så fint og falder fint i søvn :)
Det er fint at I stadig giver ham godnatgrød så han ikke vågner fordi han er sulten. I kan dog overveje om I skal stille lidt kiks og lidt vand frem til ham, som han selv kan tage, når han vågner. Nogle børn vil tage det, nyde det og vil bagefter lægge sig ned igen og atter lade roen kommer over sig. Igen er der jo overvejelserne med at han ikke skal vågne tidligt fordi han er vænnet til at skulle spise - men igen, hvis han selv kan søge for at spise lidt og ikke forstyrrer jer, så er det vel også okay ... og han har jo en alder nu, hvor han godt ville kunne finde ud af at tage lidt brød, frugt eller kiks som stod ved siden af sengen :)
Og så skal man naturligvis også overveje om der igen skal skæres ned for hans middagslur, så han ikke sover mere end 1½ time dagligt ... men hans behov for søvn skal jo også dækkes og de fleste børn vil gennemsnitligt have brug for 13 timers søvn i døgnet. Nogle så lidt mindre og andre lidt mere og det lyder jo ikke til at jeres dreng sover for meget ...
Og igen, ja nogle børn har bare ikke brug for så meget søvn, de sover mindre og så længe de trives og udvikler sig, så er det også rigtig fint. Måske er der også stor forskel på jeres søvnbehov, nogle voksne skal jo have 9 timer i døgnet, andre kan fint nøjes med 6 ... vi er forskellige ligesom børn er det og det vigtigste er at han trives og virker til at udvikle sig, for så får han den søvn han har brug for :)
Det er efterhånden noget tid siden I ændrede vaner sidst og det kunne godt tyde på, at det igen er tid til at skære lidt i dagssøvnen, for at få forlænget hans nattesøvn.
Nu har I ihvert fald fået lidt tanker at arbejde videre med, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske