Svar: Gammelklog dreng og legekammerater
19. oktober 2010
Alder:
3 år, 7 mdr.
Kære Josefs mor
Det er en interessant beskrivelse du giver af din dreng og jeg kan ikke lade være med at tænke på, om han er et barn, med særlige forudsætninger, det man også kalder for et "gifted child", altså et særligt begavet barn ...
Det er i hvert fald tankevækkende, at han har kunne alfabetet siden han var 2 år, og er i stand til at føre lange samtaler om abstrakte emner og at netop disse 'lidt gammelkloge' ting interesserer ham mest ...
Jeg synes du skal tale med pædagogerne i institutionen om, hvordan de oplever din dreng i forhold til andre børn. Det er naturligvis dejligt at de oplever ham kvik og charmerende, men tal også med dem om, hvordan de oplever ham socialt sammen med de andre børn. Om de finder det problematisk at han netop søger børn der er betydeligt ældre end sig selv og om det vil være godt at lade ham gøre dette eller om de/I måske i stedet skulle prøve at skabe nogle legegrupper, hvor han er sammen med jævnaldrene.
Spørgsmålet er jo også hvorfor han skiller sig ud og foretrækker ældre legekammerater og voksne og hvis årsagen ikke er høj intelligens, så kunne det være, at han er et lidt følsomt barn, som vælger at være sammen med de ældre børn og voksne, fordi det er mere trygt for ham. Mindre børn kan jo nogle gange være eller virke utilregnelige, de leger måske mere voldsomt og netop dette, kan gøre at han foretrækker at vælge de yngre fra.
Han er måske af type ikke så udfarende som andre yngre børn eller børn på hans egen alder kan være, men har det bedst med at være den mere tænksomme og gøre tingene på sin egen måde og i sit eget tempo og derfor tiltaler de ældre børn og voksne ham mere - det er lettere at have med dem at gøre, end det er at have med de yngre at gøre. Der findes jo også "stille drenge" ligesom der findes "stille piger" og måske er han af temperament, bare mere stille og tænksom og det skal der også være plads til ...
Han skal naturligvis støttes, der hvor han har brug for det og måske har han brugt for ekstra støtte i at kunne lege med alle og finde udfordringer i også at være sammen med nogen på hans egen alder. Måske er der nogle af pigerne, som tiltaler ham mere og som han vil finde glæde ved at være sammen med - piger er jo generelt lidt mere modne og også mere rolige end drenge, så det kunne være en mulighed, måske at finde en pige, fra børnehaven som gerne ville lege en gang imellem - også derhjemme...
Jeg synes som sagt at du skal drøfte med pædagogerne, hvordan de mener man kan styrke ham bedst og også styrke hans relation til andre børn.
Hvorvidt det vil være problematisk, når han skal i skole, må man tage til den tid, det er for tidligt at sige noget til nu. Alle børn udvikler sig jo rigtig meget i de år de går i børnehave og masser af børn har andre interesser end at spille fodbold, så der kan ske mange ting endnu :)
Håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske