Svar: 14 dage gammel og søvn
19. oktober 2010
Alder:
0 mdr.
Kære Majbritt
Tillykke med lillebror :)
Jeg tror du har ret i at du har glemt, hvordan det er at have et lille spædbarn .. :) Det er helt normalt at din dreng falder i søvn ved brystet og det skal han have lov til. Han er alt alt for lille til at du skal lære ham at sove uden og det er synd for jer alle, at du forsøger at lægge ham til at sove uden afhængighed af brystet og han så græder sig i søvn næsten hver gang ...
Han skal, som du beskriver, først lære at sove uden afhængighed af brystet, når han bliver 3-4 måneder, måske meget ældre - det afhænger helt at situationen og lige nu er det vigtigt at du ammer ham og bare opfylder hans behov og tryghed og nærhed.
Jeg vil anbefale dig at købe min bog "Sådan får du dit barn til at sove!" hvor du netop kan læse om spædbørn, det naturlige ved at få mælk og skulle sove, om regler, rutiner, forventninger osv.
Det er rigtigt at man skal være forsigtig med at sove sammen, når børn er små af hensyn til risikoen for vuggedød. Derfor er det godt, hvis der er godt med plads i jeres seng og hvis din dreng har sin egen dyne, så han ikke ligger og bliver overophedet under din dyne ... Og ja, så er det også ganske udmærket at du putter ham tilbage i lift eller seng, når han er færdig med at spise, fordi du så også selv sover mere trygt. Men det er jo en balance, hvor han naturligvis skal have sin mælk og sin nærhed og hvor du også skal have din søvn og ikke skal rumstere for meget rundt om natten og jeg kan godt forstå at du nogle gange falder i søvn ...
Du må sørge for at give ham masser af fysisk kontakt og nærhed i løbet af dagen, lade ham ligge så meget hos dig, som det kan lade sig gøre, når I er hjemme og storebror er i institution. Udnyt tiden, hvor du og den lille ny er alene. Og prøv så at lægge ham lidt mere fra dig sidst på dagen, hvor du skal tage dig af storebror, det kan du bedre gøre, hvis du har været rigtig godt omkring ham hele dagen ...
Men ellers, - at ligge i arm og føle størst tryghed og sove bedst hos dig, det er helt naturligt og det man må forvente de næste uger. Det er jo i din favn han får det han kender fra livmoderen - din vejrtrækning, din hjerterytme, varmen og derfor beroliges han, når han ligger hos dig og sover naturligt ikke så godt, når han ligger for sig selv i en lift.
Det er fint at du vil forsøge at introducere en sut, men det er vigtigt at han ikke holdes hen med sutten, men først får den, når du er sikker på at han har fået, hvad han kan spise. Du skal altså amme først, gerne amme fra begge bryster og først derefter får han sutten og puttes til at sove:)
Håber jeg har fået givet dig lidt ro med på vejen - han er jo stadig bare et lille myr :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske