Brev:
14 dage gammel og søvn
19. oktober 2010
Alder:
0 mdr.
14 dage gammel og søvn
Hej Helen
Vi har den 5. okt. fået dreng nr. 2 og han stortrives. Han spiser godt og sover også godt, men jeg synes hans putteritualer er lige krævende nok, når vi har en stor dreng (på 2 år) også.
Vores lille dreng kan godt selv ligge og kigge lidt men vil helst være på armen i sin vågne tid, og når han skal sove er det indtil videre kun lykkedes os at få ham til at falde i søvn på vores arm eller i armkrog ved mig. Han har sovet hver nat sammen med mig og jeg ved, at han kun er 14 dage gammel, men jeg er efterhånden ved at være nået dertil, at han gerne må sove selv nu.
Jeg har dog meget svært ved at holde mig vågen om natten længe nok til at vente på, at han er faldet i søvn og så lægge ham over i hans vugge. Flere gange er han faktisk faldet i søvn meget tæt op ad mig og jeg er så vågnet efter nogle timer og tænker, at det er en meget uhensigtsmæssig måde henset risiko for vuggedød.
Allerhelst vil han gerne falde i søvn med et bryst i munden, men det er jeg altså holdt op med at give ham lov til, da jeg tænker, at det for alvor er en glidebane for os begge to. Det betyder dog, at han stort set græder hver gang han skal sove om natten og jeg ligger og vugger ham til ro, men jeg synes det er synd for ham. Jeg forsøger i øjeblikket at introducere sutten for ham, men det tager lidt tid og jeg har fornemmelsen af, at det ikke lige er hans kop te, så den tør jeg ikke forlade mig på om natten.
I øjeblikket er han vågen 2-3 gange om natten, denne nat har det været ca. kl. 23, kl. 2 og kl. 5 og alle tre gange har det været med gråd, når han er faldet i søvn igen.
Mit spørgsmål er, hvordan vi skal gribe an at få ham til at falde i søvn selv (især om natten)? Min store dreng husker jeg var god til at vågne, spise og lægge sig til at sove igen, men måske er det fordi jeg kun husker, hvordan det var med ham, da han var omkring 3-4 måneder og vores lille dreng er trods alt kun 14 dage gammel. Jeg håber du kan give mig nogle gode råd.
Med venlig hilsen
Majbritt