Svar: Svær at putte - 8 mdr.
18. oktober 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Nicoline
Tak for dit brev, dine fine beskrivelse af jeres piger og velkommen til :)
Sover jeres datter med dyne eller sover hun i en voksipose eller lignende? Jeg spørger fordi jeg tænker at netop en pose, kunne være godt for hende. I vil kunne putte hende i posen, sidde lidt med hende og berolige hende (der hvor I normalt ville gå med hende i bæreselen) og posen ville hjælpe hende til at få fysisk ro, den vil omslutte hende på en anden måde end en dyne vil gøre og det kunne godt være en løsning for jer og jeres børnepasser. Så kan hun stadig få en flaske mælk og blive puttet i seng.
Det kan også nogle gange hjælpe at stå hos barnet, holder hænderne beroligende på hendes krop, lade hende mærke tyngden og varmen fra jeres hænder. Så det er jer (eller barnepasseren), der giver hende fysisk ro netop med jeres hænder.
Nogle fortidligt fødte børn har glæde af en kugledyne, det kunne I også overveje - men de er ret dyre. De kan dog lejes og det er mere også for at I ved at den mulighed også er tilstede ....
Hvis det er bevægelsen hun har brug for, altså det at blive bevæget, når hun sidder i bæreselen, så kunne I overveje om hun skal trilles i barnevognen og på den måde lære at sove i sin vogn. I kan så starte med at lade hende sidde op, kigge på verden, blive fyldt op med indtryk og så først putte hende, lægge hende ned, når hun tydeligt viser sig parat til at sove.
Stille og roligt skal hun så lære at sove uden at vognen er i bevægelse hele tiden, hun trilles lidt, I stopper vognen, venter på om hun reagerer, triller lidt igen, stopper på ny, venter, siger hun ikke noget holdes vognen stille, har hun brug for lidt bevægelse, så triller I lidt igen, ro på, ny pause osv. På den måde kan hun lære at sove uden at skulle være i bevægelse.
Man kan også købe brio bedrockers til at sætte på sengen, så sengen kan vugges lidt og derved bevæges, når hun skal sove.
Begge piger kan puttes i tvillingevogn og lære at sove middagsøvn i den, hvis I tror det vil gøre det lettere for børnepasseren ...
Jeres datter må I princippet gerne få sin flaske i sengen, hvis den kan hjælpe hende til større ro, så hun ikke oplever et skift mellem at få flaske og blive puttet. Det er her bare vigtigt at I eleverer hendes hovedgærde, så hun ikke ligger fladt med hovedet, fordi det forebygger mellemørebetændelse. Det kan I gøre ved at komme en pude eller lignende ind under madrassen i hovedenden, så hele madrassen løftes op, - hun er for lille til at sove med hovedpude.
Håber I kan bruge lidt af disse idéer videre, fortsat held og lykke med dem begge to :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske