Brev:
Svær at putte - 8 mdr.
18. oktober 2010
Alder:
8 mdr.
Svær at putte - 8 mdr.
Hej Helen,
Jeg har to meget forskellige tvillingepiger på 8 1/2 måned. De blev født 5 1/2 for tidligt og vejede ved fødslen henholdsvis 1700 og 2000 g (i dag 7000 og 8400 g). Den lidt tidlige start gjorde at de havde sonder de første 6 uger, hvor jeg løbende forsøgte at lære dem at die. Efter de 6 uger overgik de til fuld amning, som varede ved til og med 4 måned, hvorefter de fik ME som supplement til og med 6 måned, hvorefter de overgik til fuld ME.
Deres søvnrytme har fra starten af været god og de sover gerne mellem 3 og 4 timer (fordelt over 2 større lure og nogen gange en mindre) i dagstimerne (mellem 7-19). Vi tilstræber at putte dem kl. 19-19.30 og som oftest sover de så til næste morgen (henholdsvis kl. 5.45 og 6.45).
De begyndte på grød da de var 5 1/2 måned og spiser nu havregrød til morgenmad, små rugbrødsbidder ved frokosttid og mos, grød eller rester fra gårdagens aftensmad ved aftentid - altsamme i små bidder og ikke i store mængder (den mindste kaster stadig nemt op hvis hun får lidt mad galt i halsen). Så supplementet af ME er stadig relativt stort.
I det daglige er det to meget nemme piger, som er glade, søde og skønne og som er relativ gode til at underholde sig selv - mosle på gulvet og undersøge alt de kan rulle og krabbe sig hen til.
Vores største problem er putning af den mindste af de to. Hun er ikke storspisende og har aldrig været det. Det har altid været lidt en udfordring at få hende gjort mæt, da hverken mælk eller mad har hendes helt store interesse. Dette har resulteret i at vi som oftest har givet hende ekstramælk når hun var faldet i søvn, da hun ellers vågner og er sulten.
Af væsen, er hun virkelig glad, sjældent grædende og altid i fuld vigør - svært ved at holde arme og ben i ro, og ikke ekstremt opmærksom på alt omkring (som om hun tager alt ind). De første mange måneder spændte hun meget op og havde (og har) svært ved selv at finde ro.
Ved sovetid virker hun derfor både sulten og træt, og er derfor umulig bare at lægge ned i sengen som vores anden datter (som hurtig falder i søvn og som har en rigtig god appetit). Vi har derfor de sidste mange måneder gået rundt med hende i bæreselen i 20-30 minutter for at få hende til at falde i søvn, for så derefter at give hende en flaske mælk inden hun blev lagt over i sengen. Det har ikke virket som det store problem, da vi blot ordnede en masse praktisk, mens hun fik lidt nærhed og tryghed (som vi gik ud fra, at hun havde et større behov for, grundet hendes store optag af indtryk).
Fra den 1. december skal hun dog passes af en privat børnepasser, som udover de to, vil passe endnu et barn, hvilket formentlig betyder at "gå et barn i søvn" i bæresele ikke er en mulighed.
Vi har skimmet forskellige bøger omkring putteritualer, søvnbøger for babyer etc., men er kun stødt på bøger der beskriver babyer der græder når de bliver lagt. Vores datter græder ikke, men spænder mere og mere op i hele kroppen og hendes vejrtrækning bliver mere og mere stødvis.
Mit spørgsmål til dig, er derfor om du har et godt råd til hvordan vi kan hjælpe hende til at finde ro i sengen, hvor hun selv kan falde i søvn uden at skulle rundt i bæreselen først (dog også med tanke for hvordan vi så får mad i hende).
Håber meget at du kan hjælpe os, da vi ikke er klar over hvordan vi bedst hjælper hende.
Venlig hilsner
Nicoline