Svar: Erstatning for sut
18. oktober 2010
Alder:
3 år, 10 mdr.
Kære Dorte
For mig lyder det som om at jeres dreng trækker tiden om aftenen ud, fordi han måske ikke er helt træt nok, når han puttes og jeg synes faktisk at I skal prøve at putte ham lidt senere, så I er sikre på, at han kan falde i søvn i løbet af kort tid, når han puttes i seng.
Samtidig er det naturligvis vigtigt at han ikke sover for meget om dagen eller sover sent om eftermiddagen, fordi det naturligt vil påvirke hans tidspunkt for putning om aftenen.
Det vil naturligvis godt kunne være sådan, at han i nogle dage bliver ekstra træt, fordi han sover sent og ikke får indhentet det tilstrækkeligt om dagen - men det er okay, det er netop meningen at han efter et par dage skal begynde at føle trætheden og dermed behov for at komme i seng, sådan at han, når han puttes i seng, har fået sin godnathistorie og er blevet puttet med sin nye sovebamse i sin favn, så også falder i søvn i løbet af kort tid. Så er han parat og vil godt kunne sove uden at finde på en masse nye ting som erstatning for sutten.
For han har jo fået erstatninger og I giver ham jo den nærhed, omsorg osv. som han har brug for - så det er ikke her problemet ligger, substitutten er der. Jeg tænker at det mere handler om at han skal føle sig parat til at sove og altså være træt nok ...
Og så skal man heller ikke glemme, at det jo netop er om aftenen, at han med jer på sengekanten har jer helt for sig selv og naturligvis gerne vil trække dette tidspunkt ud. Det har ikke været let for ham at blive storebror og han har også brug for jer, brug for at mærke at I er der for ham. Og netop om aftenen, netop der hvor han skal puttes, kan han have jer 100 pct for sig selv, uden at lillebror er med - og det er også vigtigt at anerkende dette behov :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske