Brev:
Erstatning for sut
18. oktober 2010
Alder:
3 år, 10 mdr.
Erstatning for sut
Kære Helen
Tak for dit svar omkring aftenuro. Det er blevet bedre nu og han sover som en sten når vi lægger ham ;o) Middagsluren er stadig lidt bøvlet med mange afbrydelser, men det virker som om han trives ok med kortere lure, de dage hvor han ikke får sovet så lang tid.
Nu har jeg så et spørgsmål omkring vores store dreng på snart 4... Han har altid sovet rigtig godt. Han sov 10-11 timer uden mælk fra han var 4 måneder gammel, og har altid sovet længe.
For ca. 14 dage siden kom turen til at skulle sove uden sut. Han har i lang tid kun haft den i sengen, når han skulle sove eller hvile sig. I børnehaven har han ikke haft den, når han tog en middagslur der. Han var også selv begyndt at snakke om at han ikke brugte sut mere og at han gerne ville have en rigtig cykel, når han skulle aflevere sin sut. Derfor syntes vi at han virkede klar til det. Han har også en stofble der har gået "hånd i hånd" med sutten siden han var spæd. Vi tænkte, at når han havde den, så ville skiftet ikke være så slemt. Bamser har desuden aldrig sagt ham noget, så vi regnede med at bleen ville være nok.
Allerede en time efter han havde smidt sutten i skraldespanden var det kun den der duede, og cyklen kunne vi bare aflevere igen. Det havde vi sådan set også regnet med han ville sige, så vi kom igennem dagen med ekstra omsorg og hygge, og han faldt da også i søvn om aftenen. Dog tydeligt påvirket af det. Vi har fortalt ham at vi er meget stolte af ham og at skraldemanden har taget sutten med til en baby, der manglede en sut.
Her 14 dage efter har han stadig problemer med at falde i søvn og vil have sin far til at ligge i sengen ved siden af, før han kan sove... det vil vi jo helst ikke ud i, nu hvor vi har haft så gode sovevaner. Jeg snakkede med ham om det at falde i søvn, og han nævnte selv at nogle af de andre børn i børnehaven havde sovebamser, og jeg spurgte om han ville have sådan en (selvom vi har et hav af bamser derhjemme, som han ikke rigtig gider). Tænkte at det ville hjælpe hvis han selv valgte den. Det gjorde han også, og syntes at det var vældig spændende... men det virker ikke rigtig for ham. Jeg fortæller ham at sovebamser hjælper børn til at falde i søvn, og det virker som om han gerne vil bruge den, men ikke rigtig kan finde ud af det.
Han er således ofte længe om at falde i søvn om aftenen. Bliver puttet 19.30-20, efter lidt fjernsyn og godnat historier. Ofte sover han ikke før kl 21. Nogengange 22, men så er det ofte i kombination med en for sen lur. Jeg synes det påvirker hans humør om dagen. Han sover ikke så tit middagslur mere, men gerne i bilen på vej hjem, og så er han svær at vække og meget ked af det, når han vækkes. Hvis han ikke har sovet vælter læsset ofte også tit inden aftensmaden, selvom vi prøver at give ham noget at spise inden.
Har du et godt råd til hvordan vi kommer videre, eller er det bare tiden der skal gå?
Hilsen Dorte