Svar: Søvn, mad og søskenderelationer
18. oktober 2010
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og tillykke med lillebror :)
Jeg kan ikke helt gennemskue, hvordan I egentlig har det bedst hos jer ... Du skriver at tryghed betyder rigtig meget for jer og jeg går ud fra, at det også er derfor at I nu har valgt at have begge børn i soveværelset, opsat en boksmadras sammen med forældresengen, så der er plads til børnene der ... Men samtidig prøver I stadig at putte jeres datter på eget værelse og har altså et ønske om at hun skal sove der - imens I et eller andet sted, lader hende bestemme, hvor hun egentlig gerne vil sove ... Du skriver at I overvejer at have en madras på hendes værelse, for at lære hende at sove der ...
Jeg tænker, at I forældre nok er nødt til at tage en beslutning om hvordan putteritualerne skal foregå hos jer og hvad I egentlig ønsker og så holde fast i det I nu i fællesskab har besluttet.
Hvis I ønsker at sove sammen alle sammen, så er det fint at udbygge dobbeltsengen med en boxmadras, så der er plads til alle. Man kan sagtens praktisere samsovning og alle kan stortrives med denne løsning. Men ønsker I at børnene skal lære at sove på eget værelse, så skal I lære dem dette og netop bruge tid på at gøre det til noget trygt og rart. At skifte mellem det ene eller det andet, lyder umiddelbart fint, men det er sandsynligvis også det der giver jer problemer nu - netop fordi det er jeres datter der sætter dagsordnen og nu er det ikke længere nok at sove i soveværelset, nu vil hun også ligge i jeres seng osv. ...
Jeg har indtryk af at I måske ikke er helt enige om, hvorvidt samsovning er en god model eller ej og jeg tænker, at det som udgangspunkt vil være en god idé at lære jeres datter at sove i sin egen seng, på sit eget værelse og gøre hende tryg ved at falde i søvn der. Og ja - det kan godt være at I skal sidde hos hende i 15 minutter, læse historie, tale lidt om dagen, betrygge og berolige osv. men så må det være sådan.
Hvis hun så vågner i løbet af aftenen, så må I hjælpe hende videre i søvnen stadig på sit værelse og det er kun, hvis hun vågner i løbet af natten eller hen på morgenstunden og tydeligt har brug for jer, at hun naturligt skal have lov til at komme ind og sove videre hos jer. Som udgangspunkt er hendes værelse, der hvor hun skal sove.
Og så skal lillebror sove i tremmesengen om natten, når han er færdig med at blive ammet, så han lærer at sove der og så han ikke ligger med mælkebaren frit tilgængelig hele natten :) Det er fint at han bare kan die og få sit behov dækket og også helt okay, men i længden dur det ikke og som det er lige nu, får ingen af jer særlig meget ro om natten og I har alle brug for søvn - både børn og forældre :)
Det at han lærer at sove i tremmesengen vil også være trygt for dig, fordi du så ved, at han ikke kan trille nogen steder og at storesøster ikke kan trille over ham, hvis hun ligger i sengen også ...
Når jeres datter brokker sig, når far går - hvad siger hun så? Hvordan brokker hun sig? Er hun ked af det, vil hun underholdes, bliver hun utryg, virker hun sur eller hvad handler det om? Det er vigtigt at I vurdere, hvad der sker, når I går, fordi I kun derved kan vide, hvad I skal gøre - løsningen er måske at hun skal puttes hos jer fra starten, løsningen er måske at hun skal lære at sove i sin seng og så må I hjælpe hende med dette ...
Lillebror lyder sulten og til at være igang med at sætte sit mælkebehov op. Det er rigtig fint, at du sørger for at amme ham hyppigt dagen igennem og også tilbyder bryst om natten, men hvis det ikke er nok til at mætte ham, så vil det være nødvendigt at han får noget mere mad - det kan være at supplere med en flaske, hvis du gerne vil have han tager imod en sådan, så kan han få en flaske hver aften, for at se om han sover bedre på dette. Det kan også være at I skal starte op med lidt skemad.
Sundhedsstyrelsen skriver: "Det er barnets udvikling og parathed, der er afgørende for tidspunktet for introduktion af overgangskost. Flere udviklingsmæssige hensyn spiller ind: Ernæringsmæssige behov, den fysiologiske modning og spiseudviklingen. Overgangskosten børn ikke introduceres før 4-måneders alderen, fordi barnet ikke fysiologisk er modent til anden mad end modermælk eller modermælkserstatning før dette tidspunkt. Tilvænning til skemad må på den anden side ikke påbegyndes meget efter 6 måneder, da det så kan være vanskeligt at få barnet til at spise en varieret kost." Citat, "Anbefalinger for spædbarnets ernæring", SST. 2005.
Det vil være rigtig fint at I nu begynder at arbejde på en rytme for jeres dreng, hor han nu sover 3 lure dagligt. Det vil ofte være passende med en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen og netop i takt med at han begynder at få lidt skemad, så vil rytmen også tilpasse sig hen af vejen. Skemaden bør nemlig serveres på nogenlunde faste tider i løbet af dagen og det vil være naturligt at han på sigt, får en rytme, hvor han får skemad, når han vågner af en lur og mælk inden han puttes til næste lur.
Jeg vil anbefale jer at læse min bog "Sådan får du dit barn til at sove!" som beskriver netop søvn, hvad man kan forvente af børn i forskellige aldre osv. Også netop et afsnit om børn i jeres søns alder, behov for rytme osv.
Jeg håber du kan bruge lidt af mine tanker videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske