Brev:
Søvn, mad og søskenderelationer
18. oktober 2010
Alder:
4 mdr.
Søvn, mad og søskenderelationer
Kære Helen,
Dette går nok hen og bliver en længere "historie", idet mit spørgsmål til dig omfatter flere ting og derfor nok kræver en god forklaring.
Min datter er fra maj 08 og generelt en rigtig glad og velfungerende pige. Jeg har skrevet til dig før angående putteproblemer om aftenen. Det har altid været on and off, men aldrig rigtig godt. Hun sover stadig ikke igennem om natten, men kommer altid ind til os.
Efter lillebror kom til for 4 mdr. siden blev det lidt trængt i dobbeltsengen, hvor han også ligger. Derfor har vi stillet en ekstra seng (juniorseng) ind til vores, så den står lige op og ned af vores. Vi prøver dog altid at putte hende i egen seng først. I lang tid (før lillebror) er det gået godt og vi har kunne gå efter at have læst og sunget. I perioder har vi dog været nødt til at sidde hos hende. Det syntes vi blev for anstrengende med to små, derfor valgte vi løsningen med sengen inde hos os. Hvis hun proteserer når vi går fra hende på hendes eget værelse får hun tilbuddet om at komme ind til os - og det har hun så gladeligt sagt ja til, hvorefter vi har kunne gå og i øvrigt også larme alt det vi ville - hun har sovet fint hele natten. I hendes egen seng vågner hun ofte ved den mindste lyd.
Men nu er det som om, at det ikke længere er godt nok at ligge i den seng, nu vil hun over i "vores". Men nu laver vi simpelthen en juniorboksmadras og sætter istedet for juniorsengen, så den virker mere som en del af vores.
Problemet er så bare flere at lllebror er nu så stor, at han den sidste lille månedstid også er blevet puttet (godt nok i vores seng) nogenlunde samme tid som hende. Nogle gange lidt før, nogle gange lidt efter. Det kan give problemer, idet de vækker hinanden indtil de er faldet i søvn. Er hun f.eks. puttet inde i vores soveværelse og lillebror skal puttes kort tid efter, så vågner hun op - og vil over i vores seng. Det betyder at jeg ikke kan gå - heller ikke når hun er faldet i søvn, for hun ligger meget uroligt og jeg er bange for hun ruller henover ham eller lignende. Er lillebror puttet først, så vækker hun ham bare med hendes snak.
Jeg kan simpelthen ikke se, hvordan jeg skal få det til at gå op i en højere enhed, flere dage om ugen er jeg alene med begge børn, så der er det ekstra svært - for ellers putter far som regel den store og jeg den lille. Men også her kan det gå galt, idet hun stadig får tilbud om at komme ind til os, hvis hun brokker sig når far går, så egentlig gør det ingen forskel.
Desuden kan det da heller ikke være godt for hende ikke at få sovet igennem?
Hun sover middagslur på 1,5-2 timer om dagen. Bliver puttet ved 20 tiden og sover (med opvågninger) til 6 næste morgen.
Jeg synes hun er blevet meget bedre til at "gå egne veje" i løbet af dagen - og også lege ovenpå, hvor hendes værelse er - en sjælden gang imellem uden vi er der.
Om dagen er hun begyndt at sove indenfor i hendes egen seng. Der er der ingen problemer. Hun ligger sig bare til. Ofte sidder hun i sengen og læser en bog og putter sig så bare selv, når hun er færdig. Åh, hvor ville det være skønt, hvis det var tilfældet om aftenen også!
Har overvejet om man konsekvent skulle flytte hendes seng ind til os i en periode, eller putte hende i vores, men kan så heller ikke rigtig se, hvordan vi så nogensinde skal få hende på hendes eget værelse igen.
Det er så den ene del af vores udfordring lige nu.
Den anden hænger sådan set sammen med det. For det handler om lillebror, der som regel sover omkring 4 timer fra mellem 19-20, bliver ammet (hvilket han stdaig bliver 100%), men herefter roder han rundt. Han græder ikke, men vil gerne spise konstant. Han bruger ikke sut, så det gør selvfølgelig nok også, at han hellere vil ligge hos mig og hygge, men føler nu også han spiser, når han bliver lagt til om natten. Om dagen bliver han ammet ca. hver tredje time og det fungerer sådan set fint.
Han har stadig ikke rigtig nogen rytme om dagen. Han napper på en god dag en god lur - som regel formiddag på et par timer, men ellers er det smålure.
Så mit spørgsmål går på, hvad vi kan gøre for at få en rytme - hvis det da er noget vi skal arbejde for?
Desuden - om vi skal overveje at give ham mere ad i form af vælling og eller grød. (Han har endnu ikke fået sutflaske).? Han er en stor dreng 7,5 kg. og 70 cm. og har været det helt fra start. Ville egentlig gerne fortsætte med at amme noget endnu, men hans velbefindende er selvfølgelig vigtigst.
Ville det mon gøre en forskel at putte ham i tremmesengen? Han vågner meget let om dagen ved lyde/snak. Så tænker om vi måske forstyrrer ham for meget ved at vi ligger op ad ham? Omvendt er det jo også bekvemt at han ligger der, når han nu skal ammes så ofte, ellers tror jeg da, at jeg ville være helt brugt.
Tænker også på, hvad der ville være bedst af hensyn til fremtidige putteritualer, når han bliver lidt større.
Alt i alt er tryghed nok ret vigtigt for mig, men omvendt så trænger vi nok alle snart til ordentlig søvn.
Har også overvejet muligheden for en madras på min datters værelse, hvor far kunne ligge sig når hun vågnende om natten (hun har aldrig lagt sig til i egen seng igen om natten - er altid kommet ind til os).
Pyha, håber du kan hjælpe med et par gode råd.