Svar: Skemad problematiseret af svampeinfektion
18. oktober 2010
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Dig for dit brev og velkommen til - dejlig at du nu selv har fået lyst til at skrive til mig :)
Der er ingen tvivl om at svampeinfektionen i munden påvirker din drengs lyst til at spise skemad, men også hans mælkeindtag om natten spiller naturligt ind på appetitten om dagen og derfor er det vigtigt at du får gjort noget ved netop disse to ting...
Da I ikke har stor effekt af mycostatin, så synes jeg du skal tale med lægen om at få Brentan til din dreng i stedet. Og så skal du også være opmærksom på at du selv skal behandles for svamp, for når du ammer og han har svamp i munden, så har du også svamp i brystet og I vil blive ved med at smitte hinanden. Når mor eller barn har svamp, skal begge parter altid behandles og da infektionen har varet rigtig længe hos jer, så synes jeg du skal tale med lægen om, både at få brentan til din dreng og dig (til at smøre ham i munden med og til at smøre dine bryster med) og så synes jeg også du skal tale med lægen om at få en fluconazol behandling til dig selv.
Det anbefales at behandle med tablet Fluconazol, når ingen anden behandling har vist sig effektiv. Og Fluconazol kan godt anvendes selvom man ammer. Den mængde, barnet indtager, udgør kun 3-6% af den terapeutiske dosis (3-6 mg/kg/dag) og der er lavet undersøgeler som viser at nyfødte tåler dette fint. Det anbefales dog at man ikke bruger det over lang tid og at man ikke behandler med meget høje doser.
Det anbefales normalt at man giver 50-100mg dagligt i en til to uger. Ved udtalt infektion gives 200mg som mætningsdosis første gang og derefter 100mg dagligt i 14 dage.
Ud over at I begge skal behandles medicinsk så kan man også vaske brystvorterne med danskvand før og efter hver amning. Danskvand har en sur pH som hæmmer svampevækst. Derudover er det en god idé at du lader brysterne få lidt luft og det er meget vigtigt at du bruger en BH af bomuld og ikke kunststof. Kunststof skaber et klima som svampen trives godt i og det gør bomuld ikke.
Du kan også vaske din dreng i munden med danskvand. Du kan tage en engangs vaskeklud i skumgummi eller lignende omkring din finger, dyppe i danskvand og dreje det rundt i munden, - på indersiden af kinderne, på gummerne og på tungen, så evt.belægninger fjernes.
BH, sengetøj og lignende vaskes ved mindst 60 grader og du skal være meget omhyggeligt med hygiejnen og håndvask både ved bleskift, toiletbesøg osv.
Der er diskussion omkring hvorvidt det er godt at bruge indlæg i BH'en eller ej. Nogen siger at uld hjælper, andre at det er bedre at bruge engangs ammeindlæg og så skifte dem ud ved hver amning. Det kan være en god idé at komme lidt Brentangel på ammeindlægget, da det jo har en medicinsk virkning, samtidig med at det hindrer ammeindlægget i at hænge fast på din brystvorte. Når du fjerne ammeindlægget, kan du også forsøge at få det til at slippe brystet ved at bruge lidt vand. Hvis ammeindlægget hænger i din brystvorte, så river det de nydannede hudceller af og så heler brystet ikke.
Det anbefales at du forsøger at undgå søde madvarer og drikke, da svampe lever af sukker. Det anbefales også at spise groft brød og undgå hvidt brød i den periode, hvor du behandler for svamp. Og så vil det være en god idé at indtage syrnede mælkeprodukter som A38 eller tykmælk, da Acidophilus kulturer er gode til at genoprette en naturlig bakterieflora.
Hvis du bruger suttebrik, sutter, flaskesut, brystpumpe udstyr osv. så er det vigtigt at dette bliver kogt. Det er ikke nok at skolde det, det skal faktisk koges i 10 minutter for at du kan være sikker på at svampevæksten er helt væk.
Og så skal du være opmærksom på om han kan have svamp i bleområdet, så skal dette også behandles.
Så det første du må gøre er altså at få styr på svampeinfektionen, den skal behandles :)
Dernæst skal mælken om natten sættes ned og samtidig skal indtaget af mad om dagen sættes op. De to ting hænger jo sammen og du er derfor nødt til at holde lidt igen med brystet også selvom det er det, han tydeligvis helst vil. Det er vigtigt at han ikke får alt for meget mælk, hvis han skal appetit til mere mad og netop, når han spiser mere mad, så vil han begynde at kunne undvære brystet mere ...
Det er vigtigt at han få mad, som passer til hans alder og det betyder at han også meget gerne må få kød og fisk, havregrød, øllebrød osv. Han må få alle slags grøntsager og han skal have mad der smager af noget, mad der tager udgangspunkt i jeres mad.
Du skal køre en helt fast rytme, hvor han sættes i sin høje stol og tilbydes mad der, til faste tidspunkter i løbet af dagen. Det vil være rigtig godt, at du starter med at give ham noget i hånden, som han selv kan sidde og gumle på, og så følger du efter med skemaden. Det at sidde med noget selv, vil gøre ham parat og mere bevidst om at det nu er spisetid og hvad der nu skal ske.
Du skal ikke fokusere så meget på hvor meget han spiser. Det betyder lige nu ikke så meget om han spiser 4 skefulde eller en lille dl. Det vigtigste er rytmen, rutinerne omkring det og få ham vænnet til at spise mere rigtig mad.
Det betyder heller ikke så meget om du køber færdiglavet babymad eller laver grød og mos selv. Det vigtigste er at han spiser og så skal du variere hans indtag, så han får så meget forskelligt som muligt - det gør det også mere spændende at spise :)
Han skal ammes 5 gange dagligt og en plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Tilbydes lidt frugt i hånden at sutte på og du følger efter med havregrød, vand af kop
Formiddag 9-9.30: Tilbydes igen lidt frugt i hånden og du giver her lidt frugtmos med jerntilskud.
Puttes til formiddagslur uden at blive ammet først
Frokost 11.30-12: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk (hjemmelavet eller mos fra glas), vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13 - tidspunktet kan variere lidt efter hvor lang en formiddagslur han har taget
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frisk frugt, frugtmos og kan også her ammes igen.
Powernappen springes ofte over
Aften 18: Tilbydes brødskorper i hånden at gumle på og der følges efter med grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og sover herefter uden at få mælk til næste morgen tidlig.
Så en helt fast rytme hele dagen igennem er nødvendigt hos jer og han skal til alle måltider placeres i den høje stol og du skal hjælpe ham med at holde fokus på, hvad der nu skal ske.
Sæt ham i den høje stol foran dig, hold skål med grød/mos i din ene hånd og skeen i den anden. Fang så hans opmærksomhed ved at bruge din stemme og din mimik. "mmm mam mam mam, dejlig mad" åbne munden (han spejler sig i dig), ind med skeen, synke og igen "mmm mam, mam, smager godt", åbne munden ind med skeen. Det skal køre i en jævn strøm, så han ligesom ikke får mulighed for at blive afledt af andre ting. Når han så alligevel en gang imellem bliver forstyrret af et eller andet, lyden af en hund der gør eller lignende, så bekræft at det hører du også "hov der var en hun, vov vov siger den", giv ham lidt vand at drikke og fang ham så igen "hej skat, er du klar, mere mad, mmm mam mam" og så starter I forfra.
Du skal altså virkelig gøre en indsats for at få ham til at spise og holde koncentrationen og man kan godt nogle gange føle sig som en større skuespiller og så må det være sådan. Hvis det er for svært for dig, så må far eller bedstemor tage over, når de kan det ...
Han skal som hovedregel altid starte med skemad, når han vågner af en lur og mælk et stykke tid efter, inden han skal sove igen ... Jvf. planen.
Og så er det også vigtigt at du ikke giver ham medicinen mod svamp sammen med skemaden, men giver ham det f.eks. på puslebordet eller på sofaen, når I ikke er igang med at spise :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske