Svar: Madplan - 4 mdr.
18. oktober 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Spip
Du må gerne øge dine børns indtag af skemad, men det er vigtigt at du holder mængden nede, så de ikke får to store portioner - du skal snarere dele en portion i to, så de ikke får problemer med ondt i maven ...
Så 1/2- 3/4 dl 2 gange dagligt frokost og aften, vil være helt okay og ved siden af dette skal de så stadig have samme mængde mælk som før ... Du kan altså godt bibeholde grøden kl. 13 og så begynde med lidt grøntsagsmos kl. 18 - efterfulgt af flaske/bryst som nu og så puttet til natten.
Deres mælkebehov er stadig stort og bør ikke sættes ned, skemaden skal altså ligesom komme ud over mælkeindtaget og dermed også mætte dem lidt mere.
Du kan overveje om du vil supplere dem lidt ekstra med yderligere en flaske. Modermælkserstatning vil normalt mætte mere end modermælk og derfor vil børn der ammes ofte spise lidt hyppigere end børn der får flaske. Halveringstiden for brystmælk er mindre end 48 minutter, hvor det for modermælkserstatning er 78 minutter.
At give børnene en flaske sen aften kl. 23, kan derfor godt påvirke dem, gøre at de bliver lidt mere mætte og måske begynder at kunne sove lidt længere end til kl 02 ... men igen, det er helt normalt at børn i 4 måneders alderen har brug for mælk midt nat, de fleste børn vil først i 6 måneders alderen kunne forventes at sove fra midnat til næste morgen tidlig uden at få mælk ...
Det er fint at bibeholde den plan for dagen du har skitseret, så de vågner tidligt, sover tidlig formiddagslur osv. og går tidligt i seng - lige nu er det en rytme, som fungerer og det er helt okay :) Så må I glæde jer over at I har aftenerne sammen som forældre, det er også rigtig dejligt at have den mulighed :)
At de vågner om natten, især pigen og ligger og snakker med sig selv - er også helt normalt, de fleste børn plejer dog at være 2-3 måneder ældre inden de begynder på det, så hun er lidt forud for sin tid .. :) Men det gør ikke spor og I skal ikke gøre så meget ved det, så længe hun 'bare' ligger og pludrer og egentlig virker til at have det okay, nyder at bruge sin stemme, høre sig selv, øve sin lyde, så er det helt fint :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske