Svar: Hvad skete der lige med nattesøvnen
18. oktober 2010
Alder:
7 mdr.
Kære mor til skøn og lidt besværlig lille mand :)
Villads er kommet i separationsfasen, eller er i hvert fald på vej dertil og det er derfor han lige nu søger dig ekstra meget og viser stort behov for ekstra fysisk kontakt og nærhed.
Når et barn er i separationsfasen, så er barnet som navnet siger igang med at separere sig, adskille sig lidt, fra sine forældre - ofte mest mor, fordi mor har været den der har været mest omkring barnet de første måneder.
Man ser det ofte rent fysisk, hvor din dreng tidligere har siddet på dit skød, så sad han ved dine fødder, så kunne han sidde længere og længere væk fra dig og tilsidst begynder han at krybe og kravle. Han bevæger sig altså motorisk væk fra din favn, fra din fysiske tilstedeværelse, kommer dog hele tiden tilbage, skal lige tankes lidt op med et kram for atter at turde bevæge sig ud igen på egen hånd. Tjekker at du er der, kigger på dig, du skal bare lige bekræfte at det er okay og så tør han atter godt være lidt sig selv.
For at børn kan adskille sig, så er det vigtigt at de også er tilknyttet. Han kan altså kun adskille sig fra dig, fordi han er knyttet til dig og derfor forstærkes tilknytningen til dig i denne periode - og det er præcist det der sker hos jer, når Villads kryber tilbage til dig, putter sig helt ind i din favn og bliver ved med at komme tilbage, selvom du ihærdigt forsøger at 'holde ham væk' ...
Villads har således brug for at du er lidt ekstra om ham i øjeblikket, især om aftenen når han skal sove og også I løbet af natten. Han har også brug for dig, når I er ude, er sammen med andre. Han har brug for at være hos dig og for at kunne se dig, - hans trygge base - for at kunne møde verden og alle de udfordringer det giver.
Han forstår ikke, har ingen bevidsthed om, at du stadig er der, når han ikke kan se dig og han har brug for at mærke dig helt og aldeles lige nu. Du skal forestille dig at hans "mor-depot" skal fyldes lidt ekstra op netop for at han om dagen har noget at tære på, når han skal øve sig i at adskille sig fra dig ...
Så ja det er en fase og det vil ændre sig igen, men det kan sagtens tage nogle måneder og du skal naturligvis være opmærksom på ikke at få skabt nogle vaner, som det på sigt bliver svært at komme væk fra. Det kan f.eks. være, hvis han begynder at søge brystet om natten - det er en uhensigtsmæssig vane og ikke et reelt behov, hans behov for nærhed kan sikres uden at få bryst og hans væskebehov skal dækkes om dagen, aften, sen aften og tidlig morgen - ikke midt nat eller flere gange om natten :)
Det er altså stadig relevant med amning aften (19-20), sen aften (23) og tidlig morgen (05-06) og så en gang i løbet af dagen. Derudover skal han drikke vand af kop og du bliver her nødt til at tro på, at hvis du tilbyder, så drikker han det han har behov for ... selvom det nu ikke lyder som om at han er særlig glad for vand.
Det er fint at du forsøger med forskellige kopper og glas, for at se om noget interesserer mere end andet, du må også gerne prøve at komme lidt sukker i vandet, give ham lidt tynd saft eller prøve med lidt kamillete, for at se om det kan hjælpe en overgang. Hipp laver blandet andet æblejuice til børn, prøv om han kan lide det, det kan også være at det vil have gavnlig effekt på hans mave ... Men på sigt, skal han jo lære at drikke rent vand og ikke vænnes til at drikke vand med smag ...
Rigtig meget held og lykke fortsat, håber du her har fået lidt forklaring på, hvad der sker hos jer :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske