Brev:
Hvad skete der lige med nattesøvnen
18. oktober 2010
Alder:
7 mdr.
Hvad skete der lige med nattesøvnen
Kære Helen
Hvad der er gået galt, ved jeg ikke, men vores lille dreng på snart 8 måneder, sover pludseligt elendigt om natten.
Villads har ellers lige fra dag 1 sovet godt 3-4 timer af gangen. Da han blev 6 mrd. sov han som oftest fra 23-ca. 5 uden mad.
Han begyndte at kravle da han var knap 7 måneder, og i tiden op til og efter, gav det lidt uro, men bryst var sjældent nødvendig, for at han kunne sove videre.
Villads tremmeseng sidder fast på vores seng, så det er nemt og bekvemt for os begge om natten. Nu har vi dog købt en tremmeseng mere der står ved fodenden, da vi er bange for at han kravler ud af sengen, når vi ikke er gået i seng, så det er her han puttes, hvilket han ikke helt har vænnet sig til endnu.
Villads har altid, når han er blevet ammet, trillet om på ryggen, og sovet videre, jeg triller den anden vej eller flytter ham over i tremmesengen ved siden af. Det har aldrig været et problem han sover bare videre.
For to uger siden begyndte han, når han havde spist, at kravle indtil mig, i stedet for at trille væk. Dvs ligge hovdet op på maven eller ind til min hals. Han blev vred og vågnede hvis jeg flyttede ham. Han sov ret uroligt, og det var tydeligt at det der gav ham ro var at søge helt ind til mig. Efter en uge tænkte jeg, at dette bliver hurtigt en dårlig vane. Jeg begyndte konsekvent at ligge ham i tremmesengen ved siden af sengen. og han accepterede efter 15 min brok, sov ca. en halv time og kravlede så igen hen til mig, sådan gik natten.
De seneste 4 nætter er roderriet blevet mere.
han "nægter" at blive flyttet. Han skriger og strækker sig bagover såsnart jeg bare bevæger mig en lille smule. De seneste 2 nætter har det taget 2½-3 timer at få ham til at sove i tremmesengen ved siden og her sover han så alt mellem ½-2 timer så kommer han kravlende igen. Han efterspørger ikke bryst som sådan.
Et eksempel (i nat)
Puttes kl. 20.30 i sin nye tremmeseng (3 nat). ammes, svøbes og synges for så han glemmer at protestere og det lykkes efter 3 forsøg. sover 30 min. trøstes på skulderen og kommer ned i sengen igen. vågner efter 30 min. forsøger i en halvtime. Vælger at amme ham og ligge ham i den anden tremmeseng, efter lang amning, hvor Villads ikke virker sulten, men mere ivrig eftert sutte(bruger ikke sut) Lykkedes det.
Sover i 1½ timer kravler over til mig, forsøger i 2 timer at få ham til at sove videre i sin egen seng, men nægter, kl. 02.30 giver jeg op og han sover med hovedet ved min hals og fingre der nuller/niver min hals. Han sover uroligt, hvergang han giver lyd, kravler han længere indtil mig. En gang, ser jeg mit snit, da han glider lidt ud på armen, jeg løfter ham forsigtigt hen i tremme sengen og ligger mig helt over til min mand:-) 5 min og villads kommer kravlende hen og ligger sig i midten:-)
Vågner kl. 7.10 er ikke meget sulten spiser kl. 8.00
plejer egentligt at amme tidlig morgen, men han faldt jo bare til ro ved at kravle ind til mig og virkede ikke sulten.
Vores dag ser så dan ud.
Står op mellem 6.30 og 7.00 hygger med storebror, Bader mv.
Morgenmad kl. 8.00 spiser 1-3 dl. havregrød med banan og movicol
kl. 8.30 triller i børnehave, han falder i søvn, mellem 9.00 og 9.30 sover til ca. 11
11.30 Frokost et halvt bondebrød/grøntsagsmos, gnavegrønt og frugt.
Ammes sover ca. 13.30 en time til 1½
Får Grøntsagsmos/fuldkornsgrød ½-1 dl eller et halvt bondebrød Modsat af frokosten (han vil ikke tage begge dele, men er god til at spise brød).
liv og glade dage
aftensmad kl. 17.30
spiser 1 dl. moset aftensmad med movicol og får efterfølgende frugt.
bliver puttet med amning mellem 19-20
og ammes kl. 23 og ofte også kl. 5-6
Han får tilbudt vand til alle måltider, men nægter at drikke, spytter ud, slår til koppen. tud, snapse, alm glas er forsøgt og forsøgt med appelsinsaft uden virkning.
Maven fungere nu med movicol.
Om dagen er han aktiv. kravler, tumler, rejser sig ved støtte, går med gåvogn mv. Meget nysgerrig og undersøgende. Vil gerne kys kram og tumleri.
Under måltiderne vil han, som noget nyt, ofte gerne sidde hos en af os.
Han er en dreng, der gennem de sidste uger er blevet meget tydelig i hvad han vil, f.eks. nægter at spise havregrød med banan, når der ligger en banan, der jeg lige så godt kunne spise:-) osv.
En løsning om natten er ikke at far tager over. Han er desværre meget lidt konstrutiv om natten og de gange han har forsøgt, har det hele bare eskaleret op.....!
Vores årelange kamp med vores ældste ift. nattesøvn, sidder nok fortsat lidt i os, meget i faderen.
Den nat som vi havde i nat, ville med Elias have været en god nat, fordi han sov to timer i stræk:-) Så selvom det er hårdt og træls for både os og Villads, når det nu ellers er gået så godt, så går det jo nok alligevel:-)
Villads virker ikke sulten, ikke til at have ondt i ørene og tænderne kan ske at drille lidt, men oplever ikke det alene er det.
Skal han have den nærhed han jo efterspørger/tager, og så håber vi på at det er en periode?
Eller skal vi kæmpe imod en uhensigtsmæssig vane og hvordan?
Har du nogle råd ift. væskeindtaget?
Hilsen
Mor til en skøn, men lige nu ret besværlig lille mand.